Gipf

Gipf er et av spillene vi kjøpte brukt 10. august 2006.

Gipf er første spill i Gipf-prosjektet.

(Link til spillet på brettspill.no og spillskrinet.no.)


Lørdag 23. februar 2008 - Karina og Marianne

Marianne har nylig kjøpt Gipf, men ikke prøvd de avanserte reglene. Så vi prøvde mens barna herjet rundt. Marianne hadde klart best stilling, men gikk tom for brikker. Karina vant.


Mandag 21. januar 2008 - Karina og Karl Thomas

Vi spilte en Abstrakt Ti-kamp med Quoridor Kid, Gipf, Zèrtz, Quartro, Pentago, Fire and Ice, Gobblet, Oshi, Isolate og Quadtria.

Quoridor Kid er et svært bra spill. Her ble det tidlig tydelig at Karina vant. Karl Thomas sperret så fint med to vegger slik at Karina måtte gå en stor omvei. Akkurat som han pleier. Men denne gangen sperret Karina resten av veien slik at hun slapp å gå rundt.

Gipf er en klassiker. Her var kampen hard, men Karina innså at slaget var tapt da Karl Thomas høstet flere av hennes brikker enn hun klarte å ta av ham. Resten av spillet gikk ut på å overleve lengst mulig for hennes del og for Karl Thomas å unngå tabber. Han vant.

Zèrtz er genialt. Her spilte Karina svært høyt. Hun serverte fire grå, fem svarte og to hvite til Karl Thomas. Dette er det fleste antall kuler man kan ha uten å vinne. Karina beholdt initiativet hele tiden og vant ved å tvinge Karl Thomas til å hoppe en hvit inn på et klargjort område, la på en hvit til og fjernet inngangen slik at hun fikk to hvite. Hun vant.

Quartro er et flott lite spill. Karina gjorde en elegant lite trekk slik at hun tvang Karl Thomas til å gi henne en brikke som måtte gi henne seieren.

I Pentago var Karina på offensiven hele tiden. Karl Thomas prøvde hele tiden å ordne opp, men måtte gi tapt. Hun fant.

Fire and Ice er et estetisk flott spill. Her ble det bikkjeslagsmål. Av erfaring pleier den som begynner, å vinne. Karina begynte. Karl Thomas kjempet tappert og det så en stund ut til at han skulle vinne. Karina kom likevel vinnende ut. Her gjelder det nemlig å skifte angrepsfront kjapt.

Gobblet egner seg ikke til Ti-kamp. Her gjelder det nemlig å huske hvilke brikker som skjuler hvilke. Her pleier den som begynner å tape. Karina begynte. Karl Thomas brukte standard-taktikken med å spise hennes brikker etter hvert som hun satte dem ut. Halvveis i spillet gjorde Karina en stor blunder og tapte.

Oshi kjenner vi dårlig. Karina satte Karl Thomas under hardt press. I et slagsmål nede i hjørnet som inkluderte alle tre-etasjene, Karinas to-etasjer og noen en-etasjer, endte med at Karl Thomas bukket sin tre-etasjer gratis(!). Derfra og ut drev Karina klappjakt på hans brikker og kunne til slutt ved innkassere det ene poenget hun trengte etter en svært fiffig manøvre.

Isolate egner seg dårlig som tomannsspill. Her erklærte vi remi.

Quadtria er i familie med Fire and Ice og er også et estetisk flott spill. Vi har inntrykk av at det kun gjelder å vente på at den andre gjør en blunder uten selv å gjøre noen. De ugjennomskuelige taktiske kombinasjonene har vi ikke funnet. Karl Thomas vant da vi begge var blitt litt lei spillet.

  


Søndag 23. desember 2007 - Karina og Karl Thomas

På kvelden prøvde vi oss på en simultan Zèrtz - Gipf. Det fungerte ikke så godt som vi hadde håpet. I Gipf går trekkene fort ved starten, mens i Zèrtz må vi tenke mye fra start. Karl Thomas vant begge.


Mandag 10. desember 2007 - Karina og Karl Thomas

I kveld skal vi ikke spille, påstod vi. Og så tok vi et parti Gipf. Vi brukte sjakk-klokke og fikk ti minutter hver. Lyn-Gipf har begrenset verdi. Karl Thomas fikk ingen tilfredsstillelse av å slå Karina. Han følte ikke at han gjorde noe lurt. Det gikk fort og gale. Vi må nok tilbake til tenke-varianten for å få til noe bra. 


Søndag 9. desember 2007 - Karina og Karl Thomas

Vi spilte to runder Gipf. I det første fikk Karl Thomas en svært god start der Karina gikk rett i de mest opplagte fellene med øynene lukket. Så våknet Karina og klarte nesten å innhente ham. Han satte opp en genial felle som ga ham seieren. Vi valgte å ta tilbake noen trekk og fortsette. På slutten stod helt likt og marginene avgjorde hvem som vant. Spillet fikk mange forskjellige utfall der Karl Thomas vant de fleste.

Deretter spilte vi en runde med sjakk-klokke med syv minutter hver. Det gikk over stokk og stein. Begge kom i tidsnød og Karl Thomas tapte på å fjerne sin egen (!) Gipf-brikke. Syv minutter var passe, men likevel var det tiden som avgjorde denne gangen. Læringsevnen sank drastisk da sjakk-klokken ble lagt på bordet, men håpløse trekk har jo også sin sjarme.


Lørdag 8. desember 2007 - Karina og Karl Thomas

Da vi kom hjem fra kirka spilte vi Gipf mens Mathias sprang 100 runder kjøkken-stue-kjøkken, Anne Maline var i bursdag og May Alise hørte på lydbok. Denne gangen hadde Karina kontroll. Hun sørget for å ha en brikke mer enn Karl Thomas i reserven. Kampen gikk på diagonalene. Og Karina vant.


Fredag 7. desember 2007 - Karina og Karl Thomas

Vi har bestemt oss for å ta en nærmere titt på Gipf. Vi har egentlig ikke gitt det en ordentlig sjanse på tross av at det skrytes masse av. Karina oppdaget at vi kun har spilt med basisreglene. Og satte seg inn i standard-reglene og turnerings-reglene. Midt opp i middagslaging, ungemas og gaveinnpakning prøvde vi å spille et standardspill. Det gikk heller dårlig grunnet manglende konsentrasjonsmuligheter. Karl Thomas vant.

Da roen endelig senket seg over heimen, prøvde vi igjen. Og det ble et stiligere spill. Karl Thomas så ut til å ha overtaket lenge, men Karina snudde alt med et trekk (hun spiller hvit på bildet til venstre). Karl Thomas hadde tidligere gjort en blunder som resulterte i at Karina tok Gipf-brikke nummer to fra ham. Dermed ble han veldig sårbar. I hans siste trekk hadde han valget med å gå tom for brikker eller hente inn brikker samtidig som han serverte sin siste Gipf-brikke på et fat (bildet til høyre).

  


Spilldag: Lørdag 16. desember 2006 - Karina og Mathias

Gang på gang utbrøt Mathias overrasket: "Oi, prøver du deg på det?" Og Karina lurte veldig hva hun prøvde seg på. Mot slutten sa Mathias: "Nå skal du få svi!" Og så gikk det opp for oss at han ikke hadde flere brikker igjen og tapte. Gipf er et morsomt og enkelt spill.


Spilldag: Lørdag 12. august 2006 - Mathias, Karina og Marianne.

Reglene i Gipf er så enkle at barn også kan forstå dem. Spørsmålet er hvor dyktige de er til å mestre spillet. Karina fant derfor ut at hun ville spille med Mathias. Han imponerte selv om han tapte. Faktisk var han hakket bedre enn sin far da han spilte første gang...

Mathias utfordret deretter sin tante i Gipf. Det tok litt tid før Marianne skjønte hva som var lurt, men hun klarte å vinne til slutt.


Torsdag 10. august 2006 - Karina og Karl Thomas

Vi prøvde Gipf samme kveld som vi kjøpte det selv om det var blitt veldig sent. Karina fant straks ut av dette elegante og abstrakte spillet. Karl Thomas (svart) hang etter og ble mer og mer frustrert etter hvert som han sank mer og mer inn i Karinas nettverk og feller. Han ble rett og slett knust.