Spilldag - Lørdag 12. august 2006

Vi kom hjem fra kirken og så satte vi rett og slett i gang med å spille. Marianne og Eirik var på besøk så de måtte også spille. Ivan fikk også være med da han kom. Vi spilte Othello, Wapi, Gipf, Lokik for viderekomne, Motorcykler kort og Voc.


Othello - Mathias, Anne Maline og Karl Thomas

Mathias ble lei seg da han tapte, men ble glad da han fikk lære noen lure triks. Det er lurt å ta hjørnene tidlig i spillet og hindre at den andre får hjørnene. Det er for eksempel ikke lurt å sette nærme hjørnet. Mathias hadde skjønt spillet, men gikk i fellene. Karl Thomas valgte å ikke gi seg selv handikap, - han hadde slitt hvis han hadde gitt Mathias et hjørne.

Karl Thomas mistenker at Anne Maline overhørte rådet, for hun var vanskelig å slå. I første spill lot Karl Thomas henne få to hjørner for å gi seg selv et handikapp. Han trodde han skulle klare å ta igjen, men feilet selv om han gjorde sitt beste etter at hun fikk hjørnene. Hun vant med 40 poeng mot hans 24. Å gi henne to hjørner var for mye. Dermed fant han ut at i starten spilte litt kjapt og uten å tenke for mye. Plutselig oppdaget han at hun ledet. Hun tapte med 30 mot 34 poeng. Han prøvde å lage feller, men hun nektet å gå i dem. Hun skjønte hva hun holdt på med.

  


Wapi - Karina, Anne Maline og May Alise

Karina ønsket å gi Wapi en sjanse til. Hun fikk med seg jentene. Og det gikk bra! Spillet er anbefalt fra åtte år og oppover, men May Alise er fire år og klarte seg best. Spillet ligner strengt tatt på Lotto, men er hakket mer komplisert. Det går fint an å spille med unger som har spilt Lotto noen ganger. Jentene klarte å samle masse tomme perler hos Karina (blå) så hun fikk minst poeng av alle tre.

  


Gipf - Mathias, Karina og Marianne.

Reglene i Gipf er så enkle at barn også kan forstå dem. Spørsmålet er hvor dyktige de er til å mestre spillet. Karina fant derfor ut at hun ville spille med Mathias. Han imponerte selv om han tapte. Faktisk var han hakket bedre enn sin far da han spilte første gang...

Mathias utfordret deretter sin tante i Gipf. Det tok litt tid før Marianne skjønte hva som var lurt, men hun klarte å vinne til slutt.


Lokik for viderekomne - Karina, Marianne og Eirik

Karina fyrte løs med spørsmål mot Marianne. Og hun imponerte. Hun klarte å svare overraskende raskt på tross av at May Alise prøvde å forklare hennes Bibelhistorie imens. Det var ingen tvil om at Marianne forstå seg på den type logikk! Av og til skjøt Eirik inn med et svar også.


Motorcykler kort - Mathias og Eirik (sportsbilene var lenge vekk, Formel 1 fikk han etterpå, Jagerfly og motorsykler fikk han nå i sommer)

Mathias spilte ivrig og Eirik holdt ut. "Er det helt til bunken er tom?" Eirik virket litt mismodig da de hadde kommet gjennom bunken ´én gang. Men han vant faktisk.


Voc - Karina, Karl Thomas, Ivan, Marianne og Eirik

Vi begynte før ni og spilte til halv ett. Alt for lenge! Mye av tiden ble brukt til å diskutere avtaler. Det ble alt for lite moro med seilingen. Tegneferdighetene var ikke alltid like store som når for eksempel Karl Thomas fyllekjørte på vei hjem fra Mocca. Vi fikk til noen skikkelig gode seilinger, - spesielt Marianne og Karina. Karina seilet fra Malabar til Bengalen uten veiledning. I Bengalen fikk hun vite at hun skulle sørover, - dessverre havnet hun utfor brettet rett før hun klarte å føre spillet hjem. Marianne seilte fra Formosa og hjem uten at noen sa et kvekk. Det er ganske mange øyer på den strekkningen. Men både Karina og Marianne blander øst og vest og de var derfor ganske dårlige veiledere. Eirik fikk den gleden av å seile med disse to til Ceylon. Av en eller annen grunn ble det en helt annen tur en forventet, Ivan og Karl Thomas lo godt når de havnet på øyhopping utenfor Malabar. Mot slutten av spillet tok Ivan og Karl Thomas på en hodeløs ferd til Batavia, Palembang og Formosa. Turen klarte de på fem turer og grunnstøtte faktisk kun to ganger. De dro uten oppdrag, men satset på at de kom underveis. Det skjedde. De fikk noen virkelig gode oppdrag som gjorde at Karl Thomas vant spillet.

Men som sagt; alt for mye tid ble brukt på forhandlinger. Løsningen kan være å innføre avtaleforbud. Hvis spilleren som tar en avtale, tilbyr de andre en engangssum for å bli med på en seilas, kan mye være spart når båten kommer tilbake til havn og utbyttet skal deles.