Quoridor Kid

Quoridor Kid forsøkte vi første gang i Labyrinthia søndag 2. juli 2006. Det virket så morsomt at vi kjøpte det på vei ut.


Mandag 21. januar 2008 - Karina og Karl Thomas

Vi spilte en Abstrakt Ti-kamp med Quoridor Kid, Gipf, Zèrtz, Quartro, Pentago, Fire and Ice, Gobblet, Oshi, Isolate og Quadtria.

Quoridor Kid er et svært bra spill. Her ble det tidlig tydelig at Karina vant. Karl Thomas sperret så fint med to vegger slik at Karina måtte gå en stor omvei. Akkurat som han pleier. Men denne gangen sperret Karina resten av veien slik at hun slapp å gå rundt.

Gipf er en klassiker. Her var kampen hard, men Karina innså at slaget var tapt da Karl Thomas høstet flere av hennes brikker enn hun klarte å ta av ham. Resten av spillet gikk ut på å overleve lengst mulig for hennes del og for Karl Thomas å unngå tabber. Han vant.

Zèrtz er genialt. Her spilte Karina svært høyt. Hun serverte fire grå, fem svarte og to hvite til Karl Thomas. Dette er det fleste antall kuler man kan ha uten å vinne. Karina beholdt initiativet hele tiden og vant ved å tvinge Karl Thomas til å hoppe en hvit inn på et klargjort område, la på en hvit til og fjernet inngangen slik at hun fikk to hvite. Hun vant.

Quartro er et flott lite spill. Karina gjorde en elegant lite trekk slik at hun tvang Karl Thomas til å gi henne en brikke som måtte gi henne seieren.

I Pentago var Karina på offensiven hele tiden. Karl Thomas prøvde hele tiden å ordne opp, men måtte gi tapt. Hun fant.

Fire and Ice er et estetisk flott spill. Her ble det bikkjeslagsmål. Av erfaring pleier den som begynner, å vinne. Karina begynte. Karl Thomas kjempet tappert og det så en stund ut til at han skulle vinne. Karina kom likevel vinnende ut. Her gjelder det nemlig å skifte angrepsfront kjapt.

Gobblet egner seg ikke til Ti-kamp. Her gjelder det nemlig å huske hvilke brikker som skjuler hvilke. Her pleier den som begynner å tape. Karina begynte. Karl Thomas brukte standard-taktikken med å spise hennes brikker etter hvert som hun satte dem ut. Halvveis i spillet gjorde Karina en stor blunder og tapte.

Oshi kjenner vi dårlig. Karina satte Karl Thomas under hardt press. I et slagsmål nede i hjørnet som inkluderte alle tre-etasjene, Karinas to-etasjer og noen en-etasjer, endte med at Karl Thomas bukket sin tre-etasjer gratis(!). Derfra og ut drev Karina klappjakt på hans brikker og kunne til slutt ved innkassere det ene poenget hun trengte etter en svært fiffig manøvre.

Isolate egner seg dårlig som tomannsspill. Her erklærte vi remi.

Quadtria er i familie med Fire and Ice og er også et estetisk flott spill. Vi har inntrykk av at det kun gjelder å vente på at den andre gjør en blunder uten selv å gjøre noen. De ugjennomskuelige taktiske kombinasjonene har vi ikke funnet. Karl Thomas vant da vi begge var blitt litt lei spillet.

  


Onsdag 21. november 2007 - diverse på spillkveld med 2. klasse

Karina og Anne Maline var på spillkveld i 2. klasse. Der ble det spilt: Safari, Jumbo Zoo, Tsuro, Ingenious, Quoridor Kid, Halli Galli, My little Pony, Magikernes natt, Spøkelsestrappen, Babylon og Twister.


Lørdag 12. mai 2007 - Karina, Anne Maline og May Alise

Jentene lekte med Quoridor Kid. De bygde hus med dører og senger. Karina (grønn) måtte komme på besøk. Først banket hun på hos May Alise, men der fikk hun ikke være. May Alise (gul) sov og måtte ikke vekkes. Så fikk hun øye på osten sin tvers over rommet. Men dit kunne hun ikke gå for det var egentlig en vegg tvers over i midten av huset. Så dermed måtte hun gå ut, rundt huset og ringe på den andre døren. På mystisk vis fløy osten inn og ut av huset alt etter hvor hun gikk.


Fredag 11. mai 2007 - Karina og Karl Thomas

Vi spilte to runder. I den første våget Karina seg først ut på brettet og Karl Thomas sperret henne slik at hun måtte gå store omveier. Det så derfor lenge ut som om han skulle vinne. Likevel klarte hun å komme inn rett før ham. I andre runde våget Karl Thomas seg først utpå og Karina sperret. Etter hvert ruslet hun ut i åpent rom. Det skulle hun ikke gjort. Plutselig var ikke rommet så åpent lengre, og hun kom langt etter.


Spilldag: Søndag 16. juli 2006 - Karina, Karl Thomas, Anne Maline og May Alise

Jentene fikk lov til å hente hvert sitt spill rett før leggetid. Anne Maline hentet Quoridor Kid og May Alise Kaptein Sabeltann. Vi spilte Quoridor først. Det var ikke så lett. Begge to skjønte at de skulle prøve å komme til motsatt side og at de enten skulle sette ut en vegg eller flytte musen sin. Men de skjønte ikke at veggene kun kunne stå over to felt og at det ikke var lov å sperre noen inne. Man må nok være litt eldre enn fem år, - eller mer opplagt.

  


Mandag 3. juli 2006 - Karina og Karl Thomas

"Hva skal jeg skrive om Quoridor, da?" spurte Karina. "Et morsomt spill, - bare ikke mot deg for du er sleipere enn meg!" klaget Karl Thomas. Og sutret over at hun ikke vil spille 1830 bare fordi det er et spill han klarer å være sleip i. Vi spilte tre parti. Karl Thomas var svært fornøyd med det første der han klarte å vinne. De to andre vil han helst ikke snakke om. Han prøvde å tenke ut smarte trekk, men overså de mest banale mulighetene til å ødelegge.


Spilldag: Søndag 2. juli 2006 - Karina og Karl Thomas

Vi var i Labyrinthia. På et av bordene stod Quoridor Kid oppstilt. Og vi satte oss ned. Vi hadde hver vår ivrige mus som forsøkte å få tak i osten på andre siden av brettet. Vi kan velge om vi vil flytte musen eller sette opp en vegg. Karl Thomas leste reglene, fortalte halvparten og så spilte vi. Han vant. Så kom en regel til; man trenger bare å komme til siste rad. Så vant Karina. Spillet viste seg å være morsomt og vanskelig, så vi endte opp med å kjøpe det. I butikken hadde de også en abstrakt variant pent utført i tre, men vi kjøpte likevel denne barne-varianten. Spillet er akkurat det samme, men bare med fluff.

     


Spilldag: Søndag 2. juli 2006 - Mathias og Anne Maline

Barna likte også spillet. Mathias stengte riktignok alle muligheter for å komme seg i mål, men morsomt var det visst likevel. Det bør vel nevnes at det er imot reglene å stenge alle veier.


Spilldag: Søndag 2. juli 2006 - Karina og Karl Thomas

Da vi kom tilbake til sommerhuset, spilte vi to ganger til og Karina (blå) vant begge. Spillet er morsomt, enkelt og kjapt. Likevel er det finuerlig og med potensial. Reglene er enkle, men krevende.