Zèrtz

Karina jobbet lenge i Oslo tirsdag 11. desember 2007. Som plaster på såret, stakk hun innom Outland og kjøpte Zèrtz. Vi hadde da lest en del skryt av Gipf-spillene og bestemt oss for å prøve dem mer.

Zèrtz er tredje spill i Gipf-prosjektet.


Lørdag 9. februar 2008 - Karina og Karl Thomas

Karina overkjørte Karl Thomas.


Torsdag 31. januar 2008 - Karina og Karl Thomas

Vi spilte et par runder Zértz. Vi var nok litt trøtte for i første runde satte Karina ut to kuler i samme tur uten at vi oppdaget det før spillet var slutt. I andre runde satset Karl Thomas stort. Han prøvde å tvinge Karina til å gi ham seieren, men telte feil. Det var en svart kule for mye igjen.


Onsdag 30. januar 2008 - Karina 

Karina har spilt en del Zèrtz på nett. Det er utfordrende. I dag fikk hun sin første store seier. Den var mot vintermann som var ubeseiret. Først lærte han henne hvordan man løser opp den irriterende stabile figuren som ofte oppstår tidlig i spill. Han gikk kun for hvitt. Da hun manglet to svarte på å vinne, bestemte hun seg for å vinne. Hun har aldri brukt så lang tid på et trekk i noe spill tidligere. Men da hun la ut den grå i trekk 20, visste hun at hun ville vinne. 

Vintermann Karina
1 Ge4,a1 2 Bc4,g1
3 Wd3,d7 4 Bb2,g4
5 Bb4,d1 6 x b4Bd4Wd2
7 Wc1,f1 8 x c1Be2
9 Wf3,g2 10 x f3Gd5
11 Bd3,e1 12 x e2Bc3
13 x b2Wd4Wd6 14 Bc3,g3
15 Gb2,d2 16 x b2Bd4
17 Wd3,c1 18 x d3Gd5
19 x d6Wd4 20 Gd5,c2
21 x d4Gd6 22 Be5,d3
23 x e5Bc6 24 Gb5,c3
25 x c6Ga4 26 Ga3,b2
27 x a4Ga2 28 Ga3,b3
29 x a2Ga4 30 Ba3,e2
31 x a4Ba2 32 Bb1,a3 x Ba2,Bb1

Mandag 21. januar 2008 - Karina og Karl Thomas

Vi spilte en Abstrakt Ti-kamp med Quoridor Kid, Gipf, Zèrtz, Quartro, Pentago, Fire and Ice, Gobblet, Oshi, Isolate og Quadtria.

Quoridor Kid er et svært bra spill. Her ble det tidlig tydelig at Karina vant. Karl Thomas sperret så fint med to vegger slik at Karina måtte gå en stor omvei. Akkurat som han pleier. Men denne gangen sperret Karina resten av veien slik at hun slapp å gå rundt.

Gipf er en klassiker. Her var kampen hard, men Karina innså at slaget var tapt da Karl Thomas høstet flere av hennes brikker enn hun klarte å ta av ham. Resten av spillet gikk ut på å overleve lengst mulig for hennes del og for Karl Thomas å unngå tabber. Han vant.

Zèrtz er genialt. Her spilte Karina svært høyt. Hun serverte fire grå, fem svarte og to hvite til Karl Thomas. Dette er det fleste antall kuler man kan ha uten å vinne. Karina beholdt initiativet hele tiden og vant ved å tvinge Karl Thomas til å hoppe en hvit inn på et klargjort område, la på en hvit til og fjernet inngangen slik at hun fikk to hvite. Hun vant.

Quartro er et flott lite spill. Karina gjorde en elegant lite trekk slik at hun tvang Karl Thomas til å gi henne en brikke som måtte gi henne seieren.

I Pentago var Karina på offensiven hele tiden. Karl Thomas prøvde hele tiden å ordne opp, men måtte gi tapt. Hun fant.

Fire and Ice er et estetisk flott spill. Her ble det bikkjeslagsmål. Av erfaring pleier den som begynner, å vinne. Karina begynte. Karl Thomas kjempet tappert og det så en stund ut til at han skulle vinne. Karina kom likevel vinnende ut. Her gjelder det nemlig å skifte angrepsfront kjapt.

Gobblet egner seg ikke til Ti-kamp. Her gjelder det nemlig å huske hvilke brikker som skjuler hvilke. Her pleier den som begynner å tape. Karina begynte. Karl Thomas brukte standard-taktikken med å spise hennes brikker etter hvert som hun satte dem ut. Halvveis i spillet gjorde Karina en stor blunder og tapte.

Oshi kjenner vi dårlig. Karina satte Karl Thomas under hardt press. I et slagsmål nede i hjørnet som inkluderte alle tre-etasjene, Karinas to-etasjer og noen en-etasjer, endte med at Karl Thomas bukket sin tre-etasjer gratis(!). Derfra og ut drev Karina klappjakt på hans brikker og kunne til slutt ved innkassere det ene poenget hun trengte etter en svært fiffig manøvre.

Isolate egner seg dårlig som tomannsspill. Her erklærte vi remi.

Quadtria er i familie med Fire and Ice og er også et estetisk flott spill. Vi har inntrykk av at det kun gjelder å vente på at den andre gjør en blunder uten selv å gjøre noen. De ugjennomskuelige taktiske kombinasjonene har vi ikke funnet. Karl Thomas vant da vi begge var blitt litt lei spillet.

  


Søndag 13. januar 2008 - Karina og Marianne

Begge gjorde en grov tabbe tidlig i spillet, men det medførte at vi havnet likt og begge hadde mange kuler. Dette er første parti her i huset der vi har måttet legge ut våre egne kuler. Det ble et svært spennende spill. Utrolig jevnt. Til sist vippet Marianne til seier.


Søndag 13. januar 2008 - Karl Thomas og Marianne

Vi spilte Zèrtz. Karl Thomas vant begge rundene.


Mandag 7. januar 2008 - Karina og Karl Thomas

Vi spilte tre runder Zèrtz. Karina vant to og Karl Thomas en. Vi eksperimenterte litt, - spesielt med tanke på "trygge" steder når brettet ble fullt.


Søndag 6. januar 2008 - Karl Thomas og Marianne

Dette må kanskje kunne kalles tidenes merkeligste spill. Her ble det lagt ut mange kuler. Faktisk ble det så ille at begge lette etter steder de kunne legge ut kulene trygt. Hvis de prøvde å ofre, ville motstanderen kunne ta for mange kuler. Karl Thomas vant.


Søndag 6. januar 2008 - Karina og Marianne.

Marianne stilte opp brikkene. "Blir du med?" Selvfølgelig ble Karina med. Hun vant.


Lørdag 5. januar 2008 - Karina og Marianne

Vi spilte et par runder. Karina vant.


Lørdag 5. januar 2008 - Karl Thomas og Marianne

Marianne ble introdusert for Zèrtz. 


Tirsdag 25. desember 2007 - Karina og Dagfinn

Karina ville viste Zèrtz til Dagfinn. Hun er litt begeistret for det.


Søndag 23. desember 2007 - Karina og Karl Thomas

På kvelden prøvde vi oss på en simultan Zèrtz - Gipf. Det fungerte ikke så godt som vi hadde håpet. I Gipf går trekkene fort ved starten, mens i Zèrtz må vi tenke mye fra start. Karl Thomas vant begge.


Fredag 14. desember 2007 - Karina og Mathias

Mens Karina stekte vafler, satte vi opp Zèrtz. Mathias lærte kjapt reglene og vi var i gang. Karina vant begge rundene, men Mathias ga overraskende bra motstand. 


Onsdag 12. desember 2007 - Karina og Vintermann

Karina spilte Zèrtz over nett med Vintermann på www.gamerz.net/pbmserv/. Og ble slått så det suste. Karina fikk bare velge fire ganger hva hun skulle gjøre, - resten var tvungne trekk og plutselig var spillet slutt. Hun har svært liten erfaring, men det var så totalt overkjør at det var gøy. Zèrtz har mye mer dybde enn man ser de første rundene. Og det lover svært bra!

Spillet gikk slik for seg:

Vintermann Karina
1 Gd5,a1 2 Be3,g4
3 Wc3,a4 4 Be6,d1
5 Be2,e1 6 x e2Be4Gc5
7 Wb4,a3 8 x b4Bd6
9 x e6Wc5 10 Bf4,g3
11 Gb5,d2 12 x b5Bd5
13 Wc5,b5 14 x c5Ge4
15 x f4Wd4Wb2 16 Bf5,c1
17 Wb3,b4 18 x b3Bb1
19 Ge6,c2 20 x f5Gd7
21 Be6,a2 22 x d7Bf5
23 We5,b2 x Wb1    

Tirsdag 11. desember 2007 - Karina og Karl Thomas

Vi spilte to runder. Første gikk svært fort. Karl Thomas isolerte mange kuler og vant. I andre runde fant Karina fram regelheftet og oppdaget at det maks kan være fire ringer rundt en ring som fjernes. Dermed ble det ikke så lett å isolere kuler. Andre runde tok lengre tid. Vi har ikke gjennomskuet spillet helt, men fant en del teknikker. Ofringer står sentralt. Vi kom til sluttspillet der vi måtte legge ut våre egne kuler og prøve å beregne hvem som kunne samle inn alle kulene til sist.