Fire and Ice

Fire and Ice er et pent lagd spill i tre. Målet med spillet er å vinne herredømme på øyene. Brikkene kan flyttes hvor som helst innenfor samme øy eller til samme posisjon på en annen øy. Når man flytter sin brikke, setter man motstanderens brikke i det hullet man flyttet fra. Man vinner herredømme ved å ha tre på rad eller tre i sirkelene.


Mandag 21. januar 2008 - Karina og Karl Thomas

Vi spilte en Abstrakt Ti-kamp med Quoridor Kid, Gipf, Zèrtz, Quartro, Pentago, Fire and Ice, Gobblet, Oshi, Isolate og Quadtria.

Quoridor Kid er et svært bra spill. Her ble det tidlig tydelig at Karina vant. Karl Thomas sperret så fint med to vegger slik at Karina måtte gå en stor omvei. Akkurat som han pleier. Men denne gangen sperret Karina resten av veien slik at hun slapp å gå rundt.

Gipf er en klassiker. Her var kampen hard, men Karina innså at slaget var tapt da Karl Thomas høstet flere av hennes brikker enn hun klarte å ta av ham. Resten av spillet gikk ut på å overleve lengst mulig for hennes del og for Karl Thomas å unngå tabber. Han vant.

Zèrtz er genialt. Her spilte Karina svært høyt. Hun serverte fire grå, fem svarte og to hvite til Karl Thomas. Dette er det fleste antall kuler man kan ha uten å vinne. Karina beholdt initiativet hele tiden og vant ved å tvinge Karl Thomas til å hoppe en hvit inn på et klargjort område, la på en hvit til og fjernet inngangen slik at hun fikk to hvite. Hun vant.

Quartro er et flott lite spill. Karina gjorde en elegant lite trekk slik at hun tvang Karl Thomas til å gi henne en brikke som måtte gi henne seieren.

I Pentago var Karina på offensiven hele tiden. Karl Thomas prøvde hele tiden å ordne opp, men måtte gi tapt. Hun fant.

Fire and Ice er et estetisk flott spill. Her ble det bikkjeslagsmål. Av erfaring pleier den som begynner, å vinne. Karina begynte. Karl Thomas kjempet tappert og det så en stund ut til at han skulle vinne. Karina kom likevel vinnende ut. Her gjelder det nemlig å skifte angrepsfront kjapt.

Gobblet egner seg ikke til Ti-kamp. Her gjelder det nemlig å huske hvilke brikker som skjuler hvilke. Her pleier den som begynner å tape. Karina begynte. Karl Thomas brukte standard-taktikken med å spise hennes brikker etter hvert som hun satte dem ut. Halvveis i spillet gjorde Karina en stor blunder og tapte.

Oshi kjenner vi dårlig. Karina satte Karl Thomas under hardt press. I et slagsmål nede i hjørnet som inkluderte alle tre-etasjene, Karinas to-etasjer og noen en-etasjer, endte med at Karl Thomas bukket sin tre-etasjer gratis(!). Derfra og ut drev Karina klappjakt på hans brikker og kunne til slutt ved innkassere det ene poenget hun trengte etter en svært fiffig manøvre.

Isolate egner seg dårlig som tomannsspill. Her erklærte vi remi.

Quadtria er i familie med Fire and Ice og er også et estetisk flott spill. Vi har inntrykk av at det kun gjelder å vente på at den andre gjør en blunder uten selv å gjøre noen. De ugjennomskuelige taktiske kombinasjonene har vi ikke funnet. Karl Thomas vant da vi begge var blitt litt lei spillet.

  


Spillkveld: Fredag 7. september 2007 - Karina og Kristian

Fire and Ice er såpass originalt at Kristian alltid tok en av sine egne brikker når han hadde tur, - før han flirte litt og plukket opp en av Karinas slik han skulle. Han satset hardt på nordrikene som ikke ga noen kombinasjon. Karina skyndte seg ned til rikene i sør for å sperre og vant.


Tirsdag 22. mai 2007 - Karina og Karl Thomas

Vi spilte to ganger og begynte hver vår gang. Den som begynte, vant. Det gjelder å holde motstanderen på enten samme øy eller samme posisjon på øya. Spillet er stilig, men vi håper at det er noe vi ikke har fått med oss. Finnes det direkte dumme trekk sånn som i sjakk, og gjør vi i så fall disse trekkene hver gang?

Kanskje den som ikke begynner, bør vinne dersom det er satt ut et visst antall pinner?


Spilldag: torsdag 22. juni 2006 - Karina og Karl Thomas

Vi tror den som begynner, har et fortrinn. Og det ble bekreftet. Karl Thomas begynte og Karina lå hele tiden på etterskudd. Karl Thomas kom først til nye øyer og fikk først herredømme. Han vant. Vi er usikre på om det alltid er slik at den som starter begynner hvis spillerne er jevngode, men det er sikkert at den svakeste bør begynne.


Spillkveld: Lørdag 28. januar 2006 - Berit og Fredrik

Fire and Ice er et originalt spill der det gjelder å tenke i flere dimensjoner på en gang. Når man prøver å skaffe seg kontroll et sted mister man gjerne kontrollen der man flytter fra. Her gikk det litt fram og tilbake, men Fredrik kom vinnende ut.


Spilldag: lørdag 7. januar 2006 - Karina og Marianne

Fire and Ice er en komplisert variant av tre på rad. 9 små pyramider står i pyramide-form. Målet er å få kontroll over tre av pyramidene. Karina og Marianne fant fort ut at for å få kontroll ett sted mister man kontrollen ett annet sted. Reglene er enkle, men spillet vanskelig.