Spilldag - Lørdag 16. desember 2006

Karina og jentene dro i kirka. Mathias hadde kastet opp og ble hjemme med Karl Thomas. De spilte Harry Potter kortspillet. Jentene kom hjem og spillingen fortsatte med Barbie kortspill og Settlers. Jentene gikk ut for å leke, mens resten spilte Femkamp og Boggle. Så dro Karl Thomas. Karina og Mathias spilte Gipf og Super 5 før de skrev julekort. Etter kveldsmaten spilte hele familien Bondegårds lotto, Vri 8 og Twister. Etter at barna var lagt, spilte vi Tempus.


Harry Potter kortspillet - Karl Thomas og Mathias

Vi spilte med skjulte kort for første gang. Og det gikk veldig bra for Mathias visste hva alle kortene var. Mathias vant to ganger og Karl Thomas en gang.


Barbie kortspill - Karina og May Alise

May Alise sprang og hentet kortene. Hun har fått dem av Anne Maline. Vi fikk fire kort hver og så begynte spillet. May Alise la kortene sine ned på bordet. Det var ikke juks, mente hun. Og så kunne Karina velge hva hun ville spørre etter. Da May Alise begynte å bli lei foreslo hun at vi skulle jukse. F.eks. hvis hun spurte etter en tre'er så kunne Karina gi henne en fem'er hvis det var det hun hadde.

     


Settlers - Karl Thomas, Mathias og Anne Maline

Det var veldig jevnt hele tiden. Karl Thomas hadde bygd flest hus og byer, mens Anne Maline og Mathias kjøpte masse utviklingskort. Mathias fikk største riddermakt, mens Anne Maline fikk lengste handelsvei, - hun kjøpte to "bygg vei"-utviklingskort. Mathias bygde litt lite hus og fikk derfor litt få råvarer. Han fikk bare råd til en by. Anne Maline vant med 10 poeng. Da hadde de to andre 8 poeng hver.


Femkamp - Karina, Karl Thomas og Mathias

"Jeg synes det var bare gøy!" sa Mathias. "Det trenger du ikke skrive, for det vet du jo." Vi spilte Femkamp. Mathias vant første gang og kom på andre de to neste. I siste runde hadde Karina ingen sjanse. Hun hadde tre en'ere og tre ni'ere. Mathias sa hele tiden at han hadde dårlige kort, men det var bare for å lure foreldrene. Karl Thomas syntes det var litt gøy at alle fikk vinne hver sin gang. Og alle visste hva de gjorde når de spilte. Mathias lærte også at det ikke var lurt å si hvilke kort man har på hånden.

  


Boggle - Karina, Karl Thomas og Mathias

Vi laget vår egen forenklede variant. Etter at vi hadde snudd timeglasset, fant vi et ord hver på omgang. Den som har tur når tiden gikk ut, taper. Dette er en variant Mathias klarer helt fint. Tobokstavers ord er også greit. Og så snur vi vanskelige bokstaver som z og w. Vi rakk tre runder. Karl Thomas tapte to og Karina en og Mathias var strålende fornøyd.


Gipf - Karina og Mathias

Gang på gang utbrøt Mathias overrasket: "Oj, prøver du deg på det?" Og Karina lurte veldig hva hun prøvde seg på. Mot slutten sa Mathias: "Nå skal du få svi!" Og så gikk det opp for oss at han ikke hadde flere brikker igjen og tapte. Gipf er et morsomt og enkelt spill.


Super 5 - Karina og Mathias

Mathias fant Super 5 i jakten etter noe å spille. Han påstod at han hadde spilt det før, men Karina tvilte. Det ble et jevnt spill. Før siste runde hadde Mathias to liv igjen, men Karina hadde kun ett. Flaksen gjorde at Karina vant.


Bondegårds lotto - Karina, Karl Thomas, Mathias, Anne Maline og May Alise

Hele familien spilte Bondegårds lotto etter at vi hadde spilt kveldsmat. Det ble et veldig koselig spill med mye ablegøyer. Uansett hva Karina ropte opp, svarte Anne Maline at det var hennes og Karl Thomas tullet. Plutselig manglet det kun tre brikker på samtlige brett. Og Karl Thomas jublet høyt da han vant. 


Vri 8 - Karina, Karl Thomas, Mathias, Anne Maline og May Alise

Anne Maline ville gjerne spille Vri 8. Så vi spilte. May Alise var på lag med alle. Karina hadde masse spar. Anne Maline som hadde tur etter Karina, hadde ingen spar og måtte trekke masse. Mathias ble den første til å ha et kort igjen. Han gliste fra øre til øre. "Sitter du der med en åtter, din luring?" spurte Karl Thomas. "Ja," svarte Mathias lurt og snart vant han.


Twister - Karina, Karl Thomas, Mathias, Anne Maline og May Alise

May Alise fant fram Twister og ville spille. Resten ble med. Vi fant opp vår egen familievariant. Anne Maline og May Alise startet med en fot på gul og den andre på blå i hver sin ende av brettet. Karl Thomas startet med begge på rød og Mathias på grønn. Karina snurret pilen. "Gutter, dere må ha en fot på gul. Jenter dere må ha en hånd på rød." Det ble et veldig kaos av armer og bein. Og gøy var det. Etterpå var det May Alise som snurret pilen og Karl Thomas lekte sufflør. "Nese på grønn. Rompe på blå...." Det ble et spesielt spill.

     


Tempus - Karina og Karl Thomas

Vi spilte Tempus for første gang. Det var sent og Karina var svært trøtt. Karl Thomas påstod at han bare skulle forklare spillet, men det ender alltid med at vi spiller. Og begge vet det. Spillet tok ikke av for oss. Tempus er svært oversiktelig. Vi fikk ikke følelsen av å spille et sivilisasjonsbyggingsspill. Idekortene trekker spillet en god del opp. Vi spilte nok litt naivt i forhold til kamper. Mot slutten innså Karl Thomas at han måtte sloss mye for å vinne. Han slo to av Karinas byer. Hun holdt på å sovne og hadde glemt å trekke idekort. I tillegg slo han noen folk. Og han vant siste utvikling med de tilhørende tre poengene. Karina bygde opp nye byer i stedet for å forsvare dem som var under angrep. Begge endte på 16 poeng. Men siden Karina trakk kort i sin siste handling rett og slett fordi hun ikke hadde noe annet å gjøre, hadde hun flest kort på slutten av spillet. Og da vi slo opp i reglene, oppdaget vi at hun derfor vant. Karina kan nok bli en farligere motstander som våken. Og det lover ikke godt for Karl Thomas, håper han.