Fluxx

Fluxx er Marianne og Eiriks spill. I dette kortspillet er det bare en regel og den endres hele tiden.

(Link til spillet på brettspill.no og spillskrinet.no.)


Fredag 25. mai 2007 - diverse på hyttetur

Mer forvirrende spill skal man lete lenge etter. Det oppdaget også de som prøvde spillet på hytteturen. Og midt i forvirringen var Dag. Det forvirret kanskje ham mest av alle. 


Spillkveld: Lørdag 24. februar 2007 - Marianne, Dagfinn, Bettina, Ivan, Eirik og Marianne

Dagfinn jublet høyt idet han ble fortalt at han hadde vunnet. Det hadde ikke han fått med seg. De spilte totalt tre spill. Dagfinn vant to og i det tredje spillet vant Bettina. "Det var meget uvanlig. Jeg vant jo uten å skjønne hvorfor," mente Bettina. "Ja," sa Eirik. "Det er jo ganske typisk." Ivan mente spillet var mer forutsigbart enn vanlig siden Dagfinn vant så mye.


Spillkveld: Lørdag 2. desember 2006 - Karina, Berit og Ivan, Marianne, Tormod og Jan

Ønsket om et enkelt, raskt og morsomt spill, ledet til Fluxx. Et håpløst gjennomført kaotisk spill. Første runde var relativ kjedelig. Vi trakk en og spilte en stort sett gjennom hele spillet. Ivan vant og syntes Fluxx er et genialt spill. Neste runde ble mer håpløs. Berit satt ytterst  i godstolen og prøvde å følge med på alle reglene. Plutselig utbrøt hun: "Hvorfor i all verden prøver jeg å finne ut hvordan reglene er nå? De er sikkert endret til min tur." Og det hadde hun rett i. Marianne ga et "snu vei"-kort til Jan som hadde tur rett etter henne. Jan ga det videre til Karina som hadde tur etter ham. Og Karina snudde vei rett før det ble Berits tur. Alle kort måtte spilles sa reglene da. Og første kort måtte spilles randomt. Ivan trakk en haug kort, men det første kortet var et nytt mål. Og da vant plutselig Jan.

  


Spillkveld: lørdag 26. august 2006  - Karina, Eirik, Ivan, Kjersti og Joachim

Spillet er håpløs. Man sliter med å få med seg alle endringene i spillet. Og når det endelig blir ens egen tur, så er reglene endret igjen. Og så blir man likevel anklaget for å ikke kunne reglene. Og når man nærmer seg målet, skifter det. Når det er sagt, var det noen runder som gikk veldig fort. Ingen hadde kort på hånd og alle spilte det kortet de trakk opp. Kjersti spilte for første gang og var litt usikker på kortene. "Hva skjer hvis jeg spiller dette kortet?" spurte hun. Eirik tok på seg oppgaven og forklarte i vei før han oppsummerte: "Så du spiller det, og så skjer det ingen ting." Da spilte Kjersti det kortet. Karina vant første runde og Joachim andre. Men av en eller annen grunn var de to de eneste som mente at spillet krevde kløkt. De andre mente spillet var fullstendig kaotisk og tilfeldig.

     


Spillkveld: lørdag 6. mai 2006 - Tormod, Marianne, Eirik og Karina

Vi vet ikke helt hvordan det gikk til, men Marianne overtalte oss til å spille. Karina kom inn midt i spillet, men det står i reglene at det er greit. På det tidspunktet tok rundene svært lang tid siden alle måtte trekke tre kort og spille ut alle. Eirik tok et par turer på rad. Plutselig ble alle nye regler fjernet. Og så gikk det fort. På et tidspunkt gjorde Tormod det umulig å vinne. Målet var å ha 5 keepers, men regelen sa at man bare kunne ha to. Reglene endret seg fort. Plutselig vant Eirik. Tormod synes spillet var kult. Marianne synes det er et utroig teit spill som man bare må prøve. Denne gangen ble det spillet tregt. Eirik bare lo da han ble spurt om hva han syntes, men påstod at det egentlig er kjempe teit, men også kjempe morsomt. Karina fikk ikke den helt store opplevelsen denne gangen. Det ble litt kjedelig.

Før vi visste ordet av det, hadde Marianne delt ut til ny runde. Tormod sa han var med, vi andre bare ble med. Da målet var å ha ti kort på hånd, og reglene sa vi bare kunne ha to, gikk vi ut fra at vi måtte spille en god stund til. Plutselig stjal Tormod drømmene til Karina og siden han hadde penger fra før, vant han. "Denne gangen var det enda kulere," strålte han og var klar til en runde til.


Spillkveld: lørdag 11. mars 2006 - Karina, Marianne, Joachim, Ivan og Berit

Fluxx er et spill med veldig enkle regler: Trekk ett kort og spill ett kort. Men det er før spillet begynner. Marianne begynte. Og hun endret reglene med en gang. Det samme gjorde Karina og Joachim. Plutselig skulle man trekke fire og spille to kort. Men under Berits tur, fjernet hun alle nye regler, slik at Ivan bare skulle trekke ett og spille ett. Han spilte en ny regel hvor alle skulle legge vekk alle kort de hadde på hånden. Marianne trakk "Love" og måtte spille den. Karina trakk en ny regel som reverserte rekkefølgen på spillerne, og hun måtte spille den. Da det ble Mariannes tur, trakk hun et mål som hun måtte spille: "All You Need Is Love". Og siden hun nettopp hadde lagt ut "Love", ja, så slumpet hun til å vinne. 

Det hører med til historien at vi prøvde en gang til. Vi slet litt med å følge reglene, men måtte bare le av dette underlige spillet. Og hvem var det egentlig som slumpet til å vinne den andre runden? Jo, ifølge Ivan, var det ham som med iherdig og målebevisst innsats slo til med genial strategi og vant overlegent!

  


Spilldag: lørdag 25. februar 2006 - Karina, Karl Thomas, Marianne og Eirik

Marianne og Eirik har kjøpt Fluxx og ville gjerne spille det med flere enn hverandre. Det var et frustrerende spill der reglene hele tiden endret seg. I dette spillet er det håpløst å planlegge hva man skal gjøre i sin tur. Plutselig måtte man trekke fire og legge ned fem kort, og vips rett før ens egen tur kunne man bare trekke ett kort og legge ut ett. Hele tiden endret målet med spillet seg. Og mens vi andre satt og lurte på hvordan reglene var når det ble vår tur, vant Karl Thomas.