7. spillkveld - lørdag 26. august 2006

I kveld ble vi 8 spillere: Karina, Karl Thomas, Marianne, Eirik, Tormod, Joachim, Kjersti og Ivan. Vi fikk spilltestet Akrobatene (passord) og spilt flere spill: Sjakk, Fluxx, Thurn and Taxis, Labyrinth - the card game, Ricochet Robots, 6 tar og Ligretto


Akrobatene (passord) - Joachim, Kjersti, Tormod, Marianne og Eirik

Tidligere på dagen hadde Ivan lest gjennom reglene og flisespikket reglene. Karina hadde laget illustrasjoner. Vi visste at spillet fungerte fint slik vi spilte det, men spørsmålet var om andre kom til å spille på samme måte som oss hvis de leste reglene. Joachim fikk i oppgave å lese reglene og forklare dem til de andre. Reglene var lettleste, og vi fant bare mindre flisespikkeri. Deretter begynte de å spille. Tormod skjønte raskt at det var lurt å sette andres akrobater lavt. Dessuten foreslo han at kunstverkene skulle kalles skulpturer. Det ble vedtatt. Vi fant også ut at det ikke er lov å plassere et kunstverk inntil et annet, - da unngås en del tvilstilfeller. Litt forvirrende var at vi ikke har seks forskjellige farger på akrobatene, - de gule ble derfor merket med forskjellige tegn. Dette ordner seg selvsagt når figurene blir malt i forskjellige farger i stedet for bare å merkes. Med fem spillere, var det ikke alltid så lurt å begynne på lette skulpturer fordi sannsynligheten var liten for at man fikk sette flere akrobater høyere i kunstverket. Joachim likte kombinasjonen av lett strategi med fingerferdighet. Tormod mente reglene var lette, men at det likevel tok tid å mestre spillet. Kjersti påpekte at det var mye å tenke på. Det ble mye moro underveis. Og jubelen var stor når noen klarte å plassere en akrobat høyt i en skulptur. Jevnt over virket spillerne fornøyd med spillet. Det er ikke et spill man spiller mange ganger etter hverandre, men absolutt et spill man tar fram igjen senere. Og så bør det vel nevnes at poengene ble jevnt fordelt med Joachim i spissen.

     


Sjakk - Karl Thomas og Ivan

Karl Thomas og Ivan spilte faktisk tre partier lynsjakk mens resten var opptatt med Akrobatene. Karl Thomas vant de første to, og Ivan det tredje der han slo Karl Thomas ned i støvleskaftene. Men Karl Thomas brukte laaang tid på å tenke noen trekk før Ivan satte ham i matt slik at tiden hans dessverre rant ut. Det var mindre flaut å tape på tid i lynsjakk enn å bli feid av brettet!


Fluxx - Karina, Eirik, Ivan, Kjersti og Joachim

Spillet er håpløs. Man sliter med å få med seg alle endringene i spillet. Og når det endelig blir ens egen tur, så er reglene endret igjen. Og så blir man likevel anklaget for å ikke kunne reglene. Og når man nærmer seg målet, skifter det. Når det er sagt, var det noen runder som gikk veldig fort. Ingen hadde kort på hånd og alle spilte det kortet de trakk opp. Kjersti spilte for første gang og var litt usikker på kortene. "Hva skjer hvis jeg spiller dette kortet?" spurte hun. Eirik tok på seg oppgaven og forklarte i vei før han oppsummerte: "Så du spiller det, og så skjer det ingen ting." Da spilte Kjersti det kortet. Karina vant første runde og Joachim andre. Men av en eller annen grunn var de to de eneste som mente at spillet krevde kløkt. De andre mente spillet var fullstendig kaotisk og tilfeldig.

     


Thurn and Taxis - Karl Thomas, Marianne og Tormod

Karl Thomas presenterte Marianne og Tormod for Thurn and Taxis. I motsettning til tidligere spill, ble dette et langvarig spill der nesten alle fikk brukt opp nesten alle posthusene sine. Ved spillets slutt hadde Tormod to posthus igjen og de andre ingen. Alle var enige i at det var et artig spill. Marianne likte at det var få brikker, - det er lettere å holde styr på enn spill med mange brikker. Samtidig ga det hodebry. Vi lagde flere  lange ruter. Karl Thomas tok faktisk to ruter som var 7 lange, - den siste var flaks. Karl Thomas hadde flaks, - han trakk opp Innsbruck. Han hadde nemlig oversett at det ikke var forbindelse mellom Kempton og München, - uten Innsbruck hadde han tapt 11 poeng.


Labyrinth - the card game - Karina, Ivan, Tormod, Eirik og Marianne

Labyrinth er et søtt lite kortspill. Kjersti var den første som klarte å samle to skatter på en gang, men alle var like stolte når de selv klarte det. Det var mer enn en gang noe ble stjålet rett foran nesen på oss, slik at vi måtte legge ut et kort uten å få noe igjen. Poengene ble svært jevnt fordelt. Eirik fikk 7 og resten 8.


Ricochet Robots - Karina og Eirik med flere

Eirik fikk velge spill og valgte Ricochet Robots. Reglene ble raskt forklart, og spillet satte i gang. Det var flere som så med, men det var bare Karina og Eirik som tok poeng. Det er lenge siden vi har spilt Ricochet Robots og vi merket at tempoet ikke var så raskt som når vi var i bedre form. Vi fant noen skikkelig vanskelige som vi brukte lang tid på å klare.


6 tar - Karina, Karl Thomas, Tormod, Joachim, Kjersti, Marianne og Eirik

6 tar er et enkelt og morsomt spill som kan spilles av mange. Etter første runde var poengene ujevnt fordelt. Det hadde spisset seg til og Marianne ledet klart i feil ende, - det andre bildet viser kortene hun klarte å samle i første runde da hun fikk hele 41 poeng. Karl Thomas hadde null poeng etter første runde og det ble poengtert en hel del ganger slik at han var sikker på at alle hadde fått det med seg. Karina sørget for at alle fikk med seg at han i tredje runde fikk 30 poeng. Det gledet Karl Thomas når Karina måtte trekke inn og motsatt. Kjersti var mer forsiktig. Når hun la ut, kikket hun bort på Joachim og sa usikkert: "Ødela jeg for deg nå?" Rett etter lo Joachim rått når Kjersti måtte trekke inn. Etter tre runde var stillingen ganske jevn. Joachim vant med 27 poeng og Tormod kom på andre med 28 poeng.

  


Ligretto - Karl Thomas, Tormod og Marianne

Karl Thomas liker ikke Ligretto. Det kan ikke Marianne forstå. Karl Thomas hadde ved spillets slutt flere poeng enn de to andre til sammen. Marianne snakket en del underveis, - og de guttene (som fordi de er gutter kun kan gjøre en ting om gangen) trodde det var derfor hun tapte.