Spillkveld - Lørdag 24. februar 2007

I kveld var vi 14 stykker totalt: Karina, Karl Thomas og Mathias (Nykirke), Knut (Horten), Bettina (Tønsberg), Athar og Farhat (Oslo), Rune og Anne Mette (Skien), Dagfinn (Stavanger), Marianne og Eirik (Kongsberg), Ivan og Berit (Mjøndalen).

Vi spilte 14 spill: Pirates, Tsuro, Tantrix, Eufraat og Tigris, Shear Panic!, Fluxx, Elfenland, Bang, Rush Hour, Puerto Rico, Niagara, Saint Petersburg, Bombay og Betrayal at House on the Hill.


Pirates - Mathias, Karl Thomas, Athar og Dagfinn

Karl Thomas prøvde seg på et raid på Athar, men Dagfinn angrep Karl Thomas i ryggen. Karl Thomas trakk derfor skipene sine tilbake med store tap, men ikke før han hadde senket Dagfinns ene skip. Mens Dagfinn og Karl Thomas tappert utkjempet slag, ranet Athar og Mathias øyene for gull. Mathias vinglet litt med den ene båten og ble derfor angrepet av Athars to båter etter at de hadde avlevert sine skatter. Dagfinn kom også styrtende til, men Mathias klarte likevel å få skatten i land. Athar stakk av med seieren med Mathias hakk i hæl.


Tsuro - Karina, Berit, Farhat, Marianne, Ivan, Rune og Anne Mette,

Vi varmet opp med Tsuro. Farhat ble overtalt til å være med, men hun ble sendt ut etter første brikke. Tsuro er visst et kort spill, konkluderte hun. Resten spilte litt lengere,  men det gikk unna. Med syv spillere kommer man ikke særlig langt før det begynner å bli trangt om plassen. Marianne vant.


Tantrix - Mathias, Anne Maline, May Alise og Berit

May Alise delte ut og resten spilte. Det utviklet seg til et koselig puslespill. Og ifølge reglene skal man spille det som puslespill når man spiller med barn.

  


Eufraat og Tigris - Karl Thomas, Rune, Farhat og Athar

Karl Thomas likte at noen ville spille Eufraat og Tigris med ham. Og han fikk god motstand. Det begynte ganske så fredelig. Spillerne gikk på jakt etter skattene, men så forårsaket Rune kriging på flere fronter. Dette tjente han bra på etter å ha vunnet to eksterne konflikter, begge gikk utover Farhat. Etterpå fulgte flere hevner. Det var Farhat som vant med et poeng over Karl Thomas. Og et slikt lite poeng er til stor frustrasjon for nummer to, men til stor glede for resten.

  


Shear Panic! - Karina, Mathias, Marianne og Ivan

Karina presenterte Shear Panic! Og vi begynte å spille. Brikkene er utrolig søte. Mathias var svært ivrig, men allerede i andre åker, avsluttet de. Det ble rett og slett litt mye å tenke på. I stedet kom Fluxx på bordet. Det passet bedre til konsentrasjonsnivået.


Fluxx - Marianne, Dagfinn, Bettina, Ivan, Eirik og Marianne

Dagfinn jublet høyt idet han ble fortalt at han hadde vunnet. Det hadde ikke han fått med seg. De spilte totalt tre spill. Dagfinn vant to og i det tredje spillet vant Bettina. "Det var meget uvanlig. Jeg vant jo uten å skjønne hvorfor," mente Bettina. "Ja," sa Eirik. "Det er jo ganske typisk." Ivan mente spillet var mer forutsigbart enn vanlig siden Dagfinn vant så mye.


Elfenland - Karina, Mathias, Anne Mette, Dagfinn, Knut og Eirik/Ivan

Mathias hadde forferdelig lyst til å spille Elfenland. Han hadde jo skjønt at det var Spillkveld og klokken begynte å bli mange så han skjønte at han måtte engasjere seg i noe for å ikke havne i sengen sin. Seks spillere startet. Ivan var ikke helt med og etter at vi hadde trukket transportmidler, tok Eirik over for ham. I første runde valgte Karina og Anne Mette nøyaktig samme rute. Spillet gikk unna, men det var sannelig ikke lett når andre la ut framkomstmidler man selv ikke kunne bruke. Karina, Eirik og Dagfinn klarte faktisk å være innom alle byene, mens Knut og Mathias manglet én.


Bang - Karl Thomas, Ivan, Marianne, Rune, Athar og Farhat

Karl Thomas ble sheriff. Han gikk strakt til angrep på de ved siden av seg. Dessverre la han grunnlaget for at Marianne ble skutt vekk. Hun viste seg å være overløperen. Etter at hun røk ut ble det tøft for sheriffen og visesheriffen (Farhat). En dynamittkube vandret rundt store deler av spillet inntil Farhat fjernet den. Athar, Ivan og Rune skjøt vekk sheriffen i løpet av få runder og kunne stikke av med seieren. Etterpå proklamerte Athar: "We shot the sheriff", og Karl Thomas svarte "but you didn't shoot no deputy".


Tsuro - Karina, Berit, Knut, Eirik, Anne Mette, Dagfinn og Bettina

Tsuro går raskt så vi bestemte oss for å ta et raskt spill. Vi startet fint på hver vår kant, men det ble svært trangt om plassen med åtte spillere. Plutselig var fem spillere samlet på et svært lite område. Det var Anne Mette (rød) sin tur og hun vant.

  


Rush Hour - Bettina, Dagfinn, Ivan og Berit

Rush Hour er er et fint spill å ha framme på spillkveldene. Er det noen som har valgt å stå over et spill, kan de dra fram Rush Hour mens de venter på at et nytt spill startes. Og Rush Hour er jo fengende.


Puerto Rico - Karina, Karl Thomas, Anne Mette og Rune

Rune og Anne Mette er tydelig erfarne Puerto Rico spillere. De kjørte i gang i høyt tempo. Trekkene virket nøye planlagt og de hadde tilsynelatende en plan. Anne Mette så ut til å komme best i gang, men plutselig stoppet pengetilførselen hennes. Mye på grunn av at Karina og Karl Thomas stakk av med handelsmann-rollen og solgte varer enten så det ble fullt (Karl Thomas) eller den samme varen som Anne Mette skulle selge (Karina). Disse salgene dannet grunnlag for at de to kunne kjøpe seg hver sin 10er bygning. Både Rune og Anne Mette satset på havnen, mens Karina og Rune skaffet seg hver sin egen båt. Karina hadde noen dårlige runder midt i spillet, men så tok det seg opp. Hun satset på Hacienda for å få mange plantasjer og så skaffe seg fabrikken som ga henne 5 penger i hver produksjonsrunde. I tillegg valgte hun tierbygningen som ga 7 poeng for 12 okkuperte plantasjer. Karina vant (47p), Karl Thomas fulgte (41p) før Anne Mette (37p) og Rune (31p).


Niagara - Berit, Bettina, Dagfinn, Marianne og Eirik

Det tok ikke mange rundene før Dagfinn mistet en kano (denne ble siden kjøpt tilbake). De andre spilte litt mer forsiktig og unngikk den store fossen. Eirik sneik seg ubemerket til å få fire like ganske tidlig i spillet. Dette medførte at han vant ganske overlegent. De andre hadde ikke lyst til å avslutte spillet så fort, så de fortsatte å spille. Det ble etter hvert ganske mye action med risikabel kanoføring langs fossekanten, og både Marianne og Dagfinn rakk å miste en kano før de avsluttet. Bettina kom på andre plass, og runden etter ble de tre andre ferdige.


Saint Petersburg - Karina, Karl Thomas, Anne Mette og Rune

Også her viste Anne Mette og Rune hvor fort en kan spille spill. Rune spilte tidvis så fort at han gjorde unna et par runder før (trege) Karl Thomas fikk gjort sine ene. I dette spillet var det klasseforskjell. Karl Thomas og Karina spilte for første gang med flere enn to spillere og ble hurtig opplært av de andre to hvordan det skulle foregå (kanskje de kan yte bedre motstand neste gang?). Anne Mette vant, med Rune følgende etter, så Karl Thomas og Karina på siste. Mens Karina og Karl Thomas (kanskje litt uerfarent) satset på bygninger, fokuserte Anne Mette veldig på adelsfolk, og det var også hennes ni ulike adelsfolk som avgjorde spillet i hennes favør. På bildet er Runes kort øverst til venstre, Karl Thomas til høyre, Anne Mette nede til høyre og Karina til venstre.

  


Bombay - Marianne, Eirik, Berit og Ivan

Bombay ligner på en blanding av Metro og Tsuro, men man spiller litt mer alene. Bombay har en litt mer barnslig utforming. Man bygger snabler på hver sin elefant. Marianne og Berit fikk begge 18 brikker lange snabler og delte seieren.

  


Betrayal at House on the Hill - Karl Thomas, Dagfinn, Bettina, Marianne og Eirik

Stearinlysene ble satt frem. Stemningen ble satt. Det var tid for Betrayal at House on the Hill. Nervøst entret fem mennesker huset, og det skulle de komme til å angre på. Problemene begynte da Karl Thomas fant en skummel krystallkule som sprakk. Ut veltet det hud og kjøtt, the blob var født. Den utvidet seg ut i huset og korrumperte umiddelbart Karl Thomas. Like etter fulgte Marianne og Eirik. Bettina og Dagfinn holdt lenge stand, men Bettina måtte gi tapt da blobben tøt opp gjennom gulvet fra ballrommet til loftsetasjen. Dagfinn var like ved å finne løsningen da han ble omringet av blobben og også han ble korrumpert. Sammen ble de ett med blobben og levde lykkelig resten av blobbens liv. Og det hele følte så rett ut...