4. spillkveld - lørdag 6. mai 2006

Etter en solrik dag, møtte åtte spillere til spillkveld: Karina, Karl Thomas, Knut, Tormod, Tommy, Berit, Ivan, Marianne og Eirik. To kom fra Kongsberg, to fra Mjøndalen, to fra Hønefoss, men bare én fra Horten. Det ble en kveld med mye latter og mange spill: Sjakk, Pueblo, Riccochet, Coda, Settlers, Fluxx, Labyrinth - the card game og Ingenious.


Sjakk - Ivan og Karl Thomas

Nok en gang var det duket for et prestisjefullt lynsjakk-oppgjør mellom Karl Thomas og Ivan. Nok en gang ble Karl Thomas for sterk for svigerfaren og kunne innkassere to seire etter at oppdekningen av offiserer hos Ivan sviktet. Det ser ut som om Karl Thomas har kontroll på svigerfaren i lynsjakk, mens Ivan ofte stikker av med seieren i lengre partier uten tidsbegrensning. Og det er motsatt av sånn det var før. Karl Thomas har spilt mange lynsjakk-parti i klubben han var med i i Bergen.


Pueblo - Karina og Berit

Pueblo er spennende et spennende spill også som tomannsspill. Man må tenke annerledes med to spillere enn med fire. Berit gikk tidlig i høyden, - hun fant en god plass der det meste ble skjult bortsett fra en i tredje etasje. Imponerende mye ble skjult av de nøytrale brikkene, men Pueblo-mannen sanket bra med poeng på sin siste runde. Karina spilte rød og vant.


Riccochet - Karl Thomas, Tommy, Tormod, Knut, Marianne og Eirik

Dette var første Ricochet Robot-forsøk for Knut og Tommy. I den anledning introduserte vi en ny husregel, nybegynnere sine løsninger teller som ett trekk bedre enn de er. Det vil si en nybegynners 7-trekker er bedre enn en veterans 6-trekker. Likevel stakk Eirik av med seieren med hele fem brikker. Marianne kom like bak med fire brikker. Tormod og Knut hadde tre, mens Karl Thomas og Tommy kom på hederlige sisteplasser med en brikke hver.

Det var bred enighet etterpå om at det var et finurlig spill. Tommy syntes det var vanskelig, men moro og krevende for hjernen. Det var gøy! Knut er enig med Tommy, og syntes det minner om et dataspill som heter Atomic. Tormod hevder Windows har et tilsvarende spill.


Coda - Karl Thomas, Tormod og Knut.

Tormod viste store kodeknekkeregenskaper og knuste Karl Thomas og Knut i dette snedige spillet. 


Settlers - Karl Thomas, Tommy, Knut og Berit

Tommy fikk prøvd Settlers for første gang og viste stor begeistring. Spillet ble gjennomført med godt  humør. Dessverre for Knut hindret røveren ham i å innkassere så mye som 10 malm! Likevel klarte han seg svært bra og kjempet med Karl Thomas om seieren til siste slutt. Karl Thomas stakk av med seieren med 11p. Knut hadde 8p. Tommy hadde 7p, deriblant lengste handelsvei, men Berit var kun en vei unna å frarøve lengste handelsvei fra Tommy. Berit fikk 5p tilslutt.

Dagens sitat: Tommy: "Hvor mye skal du ha for mursteinen min?" Karl Thomas: "Tja, jeg kan jo få en sau med på kjøpet."

  


Fluxx - Tormod, Marianne, Eirik og Karina

Vi vet ikke helt hvordan det gikk til, men Marianne overtalte oss til å spille. Karina kom inn midt i spillet, men det står i reglene at det er greit. På det tidspunktet tok rundene svært lang tid siden alle måtte trekke tre kort og spille ut alle. Eirik tok et par turer på rad. Plutselig ble alle nye regler fjernet. Og så gikk det fort. På et tidspunkt gjorde Tormod det umulig å vinne. Målet var å ha 5 keepers, men regelen sa at man bare kunne ha to. Reglene endret seg fort. Plutselig vant Eirik. Tormod synes spillet var kult. Marianne synes det er et utroig teit spill som man bare må prøve. Denne gangen ble det spillet tregt. Eirik bare lo da han ble spurt om hva han syntes, men påstod at det egentlig er kjempe teit, men også kjempe morsomt. Karina fikk ikke den helt store opplevelsen denne gangen. Det ble litt kjedelig.

Før vi visste ordet av det, hadde Marianne delt ut til ny runde. Tormod sa han var med, vi andre bare ble med. Da målet var å ha ti kort på hånd, og reglene sa vi bare kunne ha to, gikk vi ut fra at vi måtte spille en god stund til. Plutselig stjal Tormod drømmene til Karina og siden han hadde penger fra før, vant han. "Denne gangen var det enda kulere," strålte han og var klar til en runde til.


Labyrinth - the card game - Karina, Tormod, Marianne og Eirik

Tormod var frustrert over at Karina satt foran ham hver runde. Hun ødela for ham hele tiden, mente han. Det nytter ikke å bygge opp til seg selv siden alt forsvinner før det er ens egen tur igjen. Midt i spillet plukket Tormod opp regelheftet: "Det må være en regel her som ..." og Marianne fullførte: "... sier at Karina ikke kan være med å spille." Han fant den regelen han håpet lå der: Det er ikke lov å legge en brikke som ikke passer med noen ganger. Karina ble også frustrert i blant: Da Marianne hadde lært av henne og gjorde det vanskelig for henne, utbrøt hun: "Neimen, legger du den der? Jeg kan ikke bruke den der...". Tormods "NEI! NEI! NEI!" ble en gjenganger som Eirik med et smil overtok i siste runde. Det ble en jevn runde. Karina vant med 10 poeng. De andre hadde 7,8 og 9 poeng. Alle var enige om at dette er et enkelt spill med enkle regler.


Ingenious - Karina, Karl Thomas, Tommy og Tormod

Spillerne fra Hønefoss hold ut lengst. Og vertskapet hadde lite imot et spill til selv om klokken protesterte. Vi dro fram Ingenious som slo godt an. Det ble stor poenghøsting. Alle spillerne klarte å få alle fargene over 10 poeng (!). Dette mye fordi ingen farger ble stengt inne tidlig selv om noen prøvde. Det er lettere å sperre inne farger i tomanns-varianten siden brettet da  er mindre. Det så lenge tøft ut i blått for Tommy som byttet og byttet brikker uten å få noe blått. Røde og grønne poeng ble delt ut først langt ut i spillet. Karina klarte å snike til seg seieren like foran nesen på Tormod. Hun klarte å sikre seg en ekstra tur ved å få den oransje over streken og samtidig legge ut en gul som hun fikk skåre poeng på. Hun skåret minst poeng i gul der hun hadde 13 poeng. Fire av hennes var gått over streken. Tormod hadde samlet tre farger på 12 poeng. Det så lenge ut til å holde. Karl Thomas hadde gul på 11 og resten over 13. Tommys laveste var på 11 poeng. Alle likte Ingenious godt.