2. spillkveld - lørdag 11. mars 2006

Andre spillkveld ble utsatt til mars fordi få kunne komme. 11. mars var vi 9 stykker: Karina, Karl Thomas, Fredrik, Joachim, Athar, Ivan, Berit, Marianne og Eirik. Her kan du se hvilke spill vi spilte og litt om hvordan det gikk:


Ingenious - Karina, Marianne, Ivan og Joachim

For første gang i dette huset, ble Ingenious spilt med fire spillere når vi brukte hele brettet. Det var vanskeligere å sperre farger inne når vi bruker hele brettet. Ikke prøvde vi på det heller før mot slutten. Vi lagde lange rekker som alle benyttet seg av. Marianne frustrerte over åpne, single felt. Da vi var ferdige, hadde Karina fått mer enn 18 poeng i fire farger, Ivan i tre, Joachim i to og Marianne i en. Og plasseringen ble faktisk deretter: Marianne kom på første, Joachim på andre, Ivan på tredje og Karina på fjerde. Ivan og Karina hadde begge ni som sin laveste, men Karinas nummer to var dårligere enn Ivans.


Mid Evil - Karl Thomas, Eirik, Athar og Fredrik

Karl Thomas hadde lokket med motorsagmassakre av zombier, og både Eirik og Athar ble fristet. Fredrik hang seg på da han kom. Det må nevnes at i motsetning til klassikeren Zombies som Mid Evil bygger på, så sloss en her mot skjelletter i en middelalder-setting fullstendig fri for motorsager (dessverre). Istedenfor gikk vi rundt med et arsenal av spyd, buer, økser og stridshammere. Skjelletter ble slaktet til høyre og til venstre, men det var Eirik som tilslutt fikk kjempet seg inn til kirkegården for å få tak i Necronomicon og deretter gjøre de nødvendige ofre ved alteret for å vinne spillet.


Rush Hour - Mathias, Anne Maline, Berit og Fredrik

Før spillerne kom, satt Mathias og Anne Maline og spilte Rush Hour. De spiller de letteste kortene, er helt oppslukt og får det fint til. Men dette er ett av de spillene som barna faktisk kan få til og samtidig kan spillet utfordre voksne. Så da barna var lagt, tok Berit over. Fredrik måtte også prøve seg litt.

  


Fluxx - Karina, Marianne, Joachim, Ivan og Berit

Fluxx er et spill med veldig enkle regler: Trekk ett kort og spill ett kort. Men det er før spillet begynner. Marianne begynte. Og hun endret reglene med en gang. Det samme gjorde Karina og Joachim. Plutselig skulle man trekke fire og spille to kort. Men under Berits tur, fjernet hun alle nye regler, slik at Ivan bare skulle trekke ett og spille ett. Han spilte en ny regel hvor alle skulle legge vekk alle kort de hadde på hånden. Marianne trakk "Love" og måtte spille den. Karina trakk en ny regel som reverserte rekkefølgen på spillerne, og hun måtte spille den. Da det ble Mariannes tur, trakk hun et mål som hun måtte spille: "All You Need Is Love". Og siden hun nettopp hadde lagt ut "Love", ja, så slumpet hun til å vinne. 

Det hører med til historien at vi prøvde en gang til. Vi slet litt med å følge reglene, men måtte bare le av dette underlige spillet. Og hvem var det egentlig som slumpet til å vinne den andre runden? Jo, ifølge Ivan, var det ham som med iherdig og målebevisst innsats slo til med genial strategi og vant overlegent!

  


Metro - Karl Thomas, Athar, Fredrik, Marianne og Eirik

Metro har allerede blitt en gjenganger på spillkveldene. Kanskje ikke så rart med tanke på spillets geniale oppbygning og konsept. Denne gangen spilte vi fem stykker med seks stasjoner hver. Spillet gikk rimelig fort, og Fredrik kunne til stikke av med seieren til slutt bare to poeng foran Marianne. De resterende tre kom faktisk på delt tredjeplass(!).


Ligretto - Karl Thomas, Athar, Fredrik, Marianne og Eirik

Etter massivt press fra Marianne, så satte vi i gang med et parti Ligretto. Marianne oste av gårde i starten, men ble straffet med ekstrakort i bunken sin (les husregel). Ekstrakortene gjorde at hun slet, og det jevnet seg derfor ut etter hvert. Til slutt var det Karl Thomas (!) som stakk av med seieren. For dem som ikke spilte, var det litt  morsomt å høre på. Først ble det ropt: "Ligretto start". Deretter var det stille under selve spillet bortsett fra kort som ble lagt ut i ujevnt tempo. Plutselig var det en som ropte: "Ligretto stopp" etterfulgt av et lass "Uff" og "Nei, allerede?".


Alhambra - Karina, Joachim og Berit

Joachim satte helt sikkert ny rekord i antall kort på hånd. Han og Berit klarte å bygge bymur rundt nesten hele sine Alhambra'er slik at de hadde få utbyggingsmuligheter. Dermed kunne de ikke bruke de bydelene som var til salgs, og ble derfor sittende å trekke kort mesteparten av tiden. Karina hadde som vanlig, få kort på hånden og kjøpte alt hun hadde råd til. Men plutselig løsnet det for de to andre og de begynte å kjøpe og bygge. Og siden de hadde så mange kort på hånden, kjøpte de ofte til riktig pris og fikk kjøpe flere. Da poengene ble talt opp, sprengte alle skalaen. Og Joachim som hadde satset på lilla og grønn, vant.

Joachim var forresten ikke helt begeistret for at motspillere tok bilder bak hans rygg. Da vistes nemlig kortene hans, - noe bildene under bekrefter.

  


Ricochet Robots - Karina, Karl Thomas, Berit, Joachim, Marianne og Eirik

Sidene med Ricochet Robots på nettet har lenge vært nede, og vi fikk litt lyst til å prøve oss på brettspillet igjen. Karina stakk av de første tre, før Marianne og Eirik tok av. Joachim og Berit som ikke spilte på nettet, klarte ofte å se de raskeste løsningene, men dessverre var de ikke først. Eirik fant svært mange syv'er løsninger. Og han vant.


Fantasi - Karina, Karl Thomas, Berit, Ivan, Joachim, Marianne og Eirik

Da Karl Thomas fant fram isen, trengte vi litt underholdning mens vi spiste. Det ble et spill Fantasi med jentene mot guttene. Karina slet med "Våronn", men tok igjen i siste runde da hun mimet og jentene styrtet inn til en solid seier. Joachim prøvde å mime "Pikenes Jens", men var så flott at guttene bare gjettet i retning "Modell". Karl Thomas trasket rundt på alle fire i et forsøk på å mime en traktor som pløyet, men måtte gi seg etter en ellers rask runde.


San Juan - Karina, Karl Thomas og Joachim

Da de fleste var gått, dro vi fram San Juan. Joachim og Karina satset på Chapel, og Karl Thomas satset på monumenter. Karina produserte få varer og prøvde i stedet å satse på kort som ga billigere bygging. Joachim produserte mange varer og fikk solgt omtrent like mange. Det samme gjorde Karl Thomas. De trakk opp 6-7 kort i hver salgsrunde. Da poengene ble talt opp, vant Joachim med tre poeng på Karl Thomas.