Coda

Vi snublet over Coda på outland.no dagen før Karina skulle prøve å bytte et Settlers-spill i Oslo 28. mars 2006. Karl Thomas mente hun kunne få det til bursdagen sin noen dager senere. Karina fant spillet, kjøpte det og åpnet det på hjemturen. Det måtte prøves ut samme kveld. Etter litt søking på nettet, oppdaget vi at dette er samme spill som spillet Da Vinci Code som bød oss totalt imot. Hvorfor lage et spill oppkalt etter en bok som overhodet ikke har noe med spillet å gjøre? Som en på spillskrinet.no skrev: Jeg liker ikke billige triks for å tjene penger på andres suksess.

  

(Link til spillet på outland.no, brettspill.no, spillskrinet.no og brettspillguiden.no)


Søndag 10. februar 2008 - Karl Thomas, Anne Maline og May Alise

Med Mathias som ivrig sufflør, viste Karl Thomas Coda til jentene. Mathias ville ikke være med. May Alise vant første spill til Anne Malines store fortvilelse. Dette ble rettet opp i andre spill der Anne Maline vant uten sure miner fra May Alise.


Tirsdag 29. mai 2007 - Karina, Karl Thomas, Emil og Kenneth

Kenneth fikk revansjert tapet i Java tidligere på kvelden. Han knuste all motstand i begge spillene. Karl Thomas ble slått ut først begge gangene, til Karinas store fornøyelse.


Spilldag: Lørdag 19. mai 2007 - Karina, Anne Maline og May Alise

Anne Maline hadde veldig lyst til å spille og så spilte vi. May Alise og Karina så på hverandres brikker og kunne derfor kun gjette på Anne Malines. Anne Maline resonerte bra. Karina gikk inn for å gi henne en reell sjanse. Det endte med at Karina ble slått ut. Anne Maline jublet da hun også gjettet brikkene til May Alise.


Spilldag: Lørdag 30. desember 2006 - Karina og Anne Maline

Coda lå på bordet og vi kjedet oss. Så da spilte vi Coda. Anne Maline tok innersvingen på Karina siden hun konsekvent gjettet uavhengig av hva hun selv hadde. "Det er en ener," gjettet Anne Maline og så kunne hun like gjerne ha den selv. Karina vant første spill. Da vi stilte opp brikkene til andre spill, sa Anne Maline: "Jeg har min eldste tier på denne siden." Og så ble hun litt flau over at hun hadde avslørt en av brikkene sine når hun bare ville fortelle hvilken side de store tallene skulle stå. Halvveis i andre spill gikk Karina på do og etter det klarte Anne Maline å gjette alle hennes brikker. 


Torsdag 28. desember 2006 - Karina, Karl Thomas, Farhat og Athar

Karl Thomas mente at Farhat og Athar burde få prøve Coda. Brikkene ble lagt ut og spillet begynte. De kom begge fort inn i spillet. Men i "prøveomgangen" var det Karl Thomas som vant (etter at han hadde oppdaget BEGGE bindestrekene hos Karina, hun startet med dem!). I spillet etter fikk Athar sin hevn og tok innersvingen på alle de andre.


Spillkveld: Lørdag 2. desember 2006 - Karina, Marianne, Tormod og Jan

Et raskt spill Coda der Marianne overrasket alle med å treffe på de tre første hun gjettet på. Jan hadde nesten bare høye tall, og Tormod nesten bare lave tall. Marianne avslørte mye i sin nest siste runde, men klarte likevel å vinne.


Spillkveld: Lørdag 2. desember 2006 - Bjørn Aron, Bjørn Åge, Torleif og Marianne

Vi tenkte vi skulle spille et kort spill, og begynte derfor med Coda. Marianne husket tydeligvis ikke reglene helt siden det er lenge siden hun har spilt Coda, og mange andre regler har blitt fordøyd i mellomtiden. Det var derfor litt upraktisk at det var henne som forklarte reglene. Det var dog ikke til hennes fordel. Hun mente nemlig det bare gikk fra 0-10 i begge farger. Da Bjørn Aron og Bjørn Åge begge satt med hver sin 11, ble det logisk nok noe forvirring. Tormod blandet seg og sa at det gikk til 11, men ettersom han kunne se brikkene til Bjørn Aron trodde hun at han bare prøvde å lure. Runden etter bestemte likevel Bjørn Åge seg for å gjette på en hvit 11 hos Bjørn Aron. Det oppsto da igjen en diskusjon etterfulgt av telling og utregning. Det var riktig, det måtte gå til 11, - noe Bjørn Åge selvsagt visste siden han selv satt på en 11’er. Det varte derfor ikke lenge før den ble oppdaget hos ham. Det skal også legges til at det ble praktisert en feil trekking, men det fant vi ut for langt inne i spillet, så vi fortsatte bare å trekke etter hver tur. Det ble et spennende spill, - kanskje mest pga forvirringen rundt hvilket tall som var høyest i rekken.


Spilldag: søndag 25. juni 2006 - Karina, Karl Thomas og Leif Olav

I første spill kranglet Karina og Karl Thomas. De gjettet bare hverandres. Leif Olav kunne derfor cruise inn til seier. Han felte alle brikkene til Karl Thomas og manglet bare en hos Karina, da han bommet(!), - den svarte fireren hadde Karl Thomas allerede vist. Deretter kunne Karina gjette samtlige hos Leif Olav.

Andre spill var vanskeligere. Det ble mye uvisshet og mye tenking. Karina gjettet hvit fem hos Leif Olav som det første hun gjorde og Leif Olav gjettet hvit null som det første han gjorde. Karl Thomas så fra den ene til den andre og utbrøt:

- Eg har'tje lyst til å spille med dokke!

Det lønner seg ofte å si pass hvis man kan. Leif Olav bestemte seg for å prøve en gang til, men da han trakk en ny brikke, sa han:

- Ooops. Eg burde kanskje sagt pass i stedet for.

Og Karl Thomas fulgte opp med:

- Ja, nå er du ute, med mindre du vet noe eg vet.

Helt til sist måtte Leif Olav gjette. Karina og Karl Thomas hadde hvit seks og hvit syv, men spørsmålet var hvem som hadde hva. Han tippet rett og vant. Det var nok tankelesning.

 

 


Tirsdag 6. juni 2006 - Karina, Karl Thomas og Are

Det faller veldig naturlig for oss å dra fram et spill når vi har besøk. Med et lass unger springende rundt, fant vi ut at Coda ville være passende. Are ble dermed dratt med på enda et nytt spill han ikke kunne fra før. Men han klarte seg bra, tross tap i begge runder. I første runde første Karl Thomas å kvitte seg med sin kone, - og mislyktes totalt. Hun gikk seirende ut. I andre runde tok han hevn, fikk begge bindestrekene og vant suverent.


Søndag 28. mai 2006 - Karina, Anne Maline og Mathias

Først spilte Karina mot Anne Maline. Hun fant ut hvor hvit null, hvit en og hvit to var. Men hvit tre kunne hun ikke si hvor var så da måtte Karina ha hvit fire. Anne Maline klarte seg bra, men Karina vant. Da begge viste brikkene sine til sist, ble Anne Maline litt snurt. Hun hadde gjettet en. "Nei, du gjettet feil," mente Karina og Anne Maline prostesterte: "Nei, jeg gjettet riktig. Jeg bare pekte feil."

Etterpå spilte Karina mot Mathias. Som Mathias sa: "Først var det du som ledet, men så kom jeg i full fart. Og da gjettet jeg alle dine slik at du fikk nesten ingen turer." Og det er sant. Mathias trakk masse og gjettet alle Karinas brikker i en fei.

  


Søndag 28. mai 2006 - Karina, Karl Thomas, Tormod og Elin.

Elin ble introdusert for Coda. Hun felte sin forlovede, og bommet på en 50%/50% sjanse som ellers ville ha vunnet spillet for henne. Istedenfor kunne Karl Thomas stikke av med seieren ferdig tilberedt på sølvfat.


Spillkveld: lørdag 27. mai 2006 - Karina, Karl Thomas,  Kenneth og Tormod

Vi spilte to partier. Det var ydmykende, mente Karl Thomas. Han og de andre guttene ble slått av Karina. Det var to gode runder der alle spilte bra. Spillet bør refereres minst mulig, mente Tormod. Guttene mente de var for trøtte siden klokken nærmet seg fire. Karina som tippet på den hvite bindestreken hos Tormod selv om den lå åpen hos Kenneth, kunne umulig være mer våken enn de andre. Men likevel var alle enige om det var to taktisk gode runder. For ikke å avsløre noe av sine egen tall, gjettet vi ikke alt vi visste om de andres.

  


Spillkveld: lørdag 6. mai 2006 - Karl Thomas, Tormod og Knut.

Tormod viste store kodeknekkeregenskaper og knuste Karl Thomas og Knut i dette snedige spillet. 


Søndag 10. april 2006 - Karina, Karl Thomas og Leif Olav

Leif Olav vant med sine overnaturlige evner. Først vant han mot Karl Thomas og så to ganger mot både Karina og Karl Thomas. Det må sies at når Karina sier svart i stedet for hvit når hun egentlig var sikret seieren, da fortjener hun å tape. Leif Olav mener han lærte å telle tidlig på ungdomsskolen, så det kan han.


Lørdag 8. april 2006 - Anne Maline, Karina og Karl Thomas

Vi fjernet bindestrekene og spilte to ganger. Karina vant første. Anne Maline innkasserte stolt seieren andre gang. Hun klarte, på imponerende vis, å felle først Karina og så Karl Thomas i samme runde. Hun ble veldig fornøyd.


Torsdag 6. april 2006 - Karl Thomas og Lloyd

Vi spite fem ganger. Lloyd viste imponerende takter og stakk av med tre av fem seire. 


Mandag  3. april 2006 - Karina, Mathias og Anne Maline

Vi tok vekk 0, 11 og bindestrek i hver farge, og så kunne vi spille med barna. Når Mathias tippet, sa han: "Jeg vedder på at det er en ...". Og når Anne Maline tippet, sa hun: "Jeg håper på at det er en ...". Begge klarte seg fint. Noen ganger tippet de tall som allerede var avslørt andre steder, men da var det jo bare å peke på dem og så kunne de tippe på ny. Vi spilte to ganger. Som første spiller, tippet Mathias rett på de to første hos Anne Maline. Og han hadde faktisk ikke jukset. Likevel vant Anne Maline. Da vi var ferdige, stilte Anne Maline opp brikker til alle for at vi skulle spille en gang til. Hun fikk flest brikker, og Karina fikk færrest. I tillegg hadde hun sett alle brikkene. Karina syntes ikke det var en god ide å spille da. Litt senere på dagen, spilte vi en gang til. Da gjettet Mathias rett på mange av Karinas brikker, men likevel vant Anne Maline.


Spilldag: lørdag 1. april 2006 - Karina, Karl Thomas, Marianne og Eirik

Vi prøvde Coda med fire spillere. Spillet er kjapt og ikke alt for tungt. Litt flaks er riktignok med i spillet på grunn av bindestrekene som Karl Thomas fortsatt ikke liker selv om han faktisk fikk tak i en selv. Marianne fjernet rekken til Eirik. Karina tippet til slutt feil på Mariannes bindestrek, og dermed vant Marianne.


Torsdag 30. mars 2006 - Karina, Karl Thomas og Morten

Vi var litt spente på hvordan det ble å spille Coda med flere spillere. Og vi ble ikke skuffet. Det var fortsatt kjapt, finurlig og morsomt. Karl Thomas liker fortsatt ikke bindestrekene. Litt av grunnen er nok at de ikke havner hos ham. Vi spilte tre ganger og vant hver vår gang.


Tirsdag 28. mars 2006 - Karina og Karl Thomas

Reglene var utrolig enkle og spillet virket banalt. Spillerne begynner med fire skjulte brikker hver. Brikkene er svarte eller hvite og nummerert fra en til elleve. I sin tur prøver spillerne å gjette en av de andres brikker. Hvis man gjetter rett, får man en skjult brikke til i sin rekke og den gjettede brikke avsløres, men hvis man gjetter feil, får man en åpen brikke til i sin egen rekke. Bindestreker kan settes inn hvor som helst. Spillet er kjapt og krever mindre enn det gir. Vi spilte flere ganger og oppdaget at det var litt finurlig og faktisk ikke så banalt som det så ut. Karl Thomas vant en gang og Karina resten.