Spilldag - Søndag 25. juni 2006

Karl Thomas og Leif Olav startet dagen med Geni og Alle tiders spill. Vi fortsatte med Coda. Senere på dagen satte vi oss inn i Goldbräu og spilte Gruble.


Geni - Karl Thomas og Leif Olav

Denne varianten av Geni er enklere enn den tradisjonelle Geni og TP. Og med ekstremt variabel vanskelighetsgrad på spørsmålene. Det er egentlig greit, for da tar det ikke så forferdelig lang tid å spille. Samtidig er det litt urettferdig, - får du lette spørsmål, er det lettere å vinne. Geni-strekene var litt geniale, - hvis du ikke har peiling i en kategori, har du likevel en sjanse. Karl Thomas (rød) med hovedfag, synes det er bedre å kunne mye om noe, enn ingenting om alt. Mens Leif Olav (gul) som ingeniør, mener man vanligvis trenger å vite lite om mye. Vi spilte to runder og vant hver vår. I stedet for å spille en tredje gang, ble vi enige om å avgjøre kampen i Alle tiders spill.

  


Alle tiders spill - Karl Thomas og Leif Olav

Vi spilte to relativt langvarige runder. Vi gikk for seieren og forsøkte å samle flest mulig kort i hver runde, - begge var offensive og eplekjekke. Og gikk på trynet. Et spørsmål vakte spesiell irritasjon: "Når ble kortspill forbudt i Tyskland?" Svaret var 1378, dvs nesten 500 før Tyskland ble samlet. Vi vant hvert vårt spill. 


Coda - Karina, Karl Thomas og Leif Olav

I første spill kranglet Karina og Karl Thomas. De gjettet bare hverandres. Leif Olav kunne derfor cruise inn til seier. Han felte alle brikkene til Karl Thomas og manglet bare en hos Karina, da han bommet(!), - den svarte fireren hadde Karl Thomas allerede vist. Deretter kunne Karina gjette samtlige hos Leif Olav.

Andre spill var vanskeligere. Det ble mye uvisshet og mye tenking. Karina gjettet hvit fem hos Leif Olav som det første hun gjorde og Leif Olav gjettet hvit null som det første han gjorde. Karl Thomas så fra den ene til den andre og utbrøt:

- Eg har'tje lyst til å spille med dokke!

Det lønner seg ofte å si pass hvis man kan. Leif Olav bestemte seg for å prøve en gang til, men da han trakk en ny brikke, sa han:

- Ooops. Eg burde kanskje sagt pass i stedet for.

Og Karl Thomas fulgte opp med:

- Ja, nå er du ute, med mindre du vet noe eg vet.

Helt til sist måtte Leif Olav gjette. Karina og Karl Thomas hadde hvit seks og hvit syv, men spørsmålet var hvem som hadde hva. Han tippet rett og vant. Det var nok tankelesning.

 

 


Goldbräu  - Karina, Karl Thomas og Leif Olav

Karl Thomas syntes det var skikkelig artig. Spillet har en hel del småknep som gjør at det faktisk er en hel del taktikk. I tillegg er det et originalt konsept. En del av de nyere tyskere spillene kan man bruke turen sin til flere ting, - dette er et eksempel på et slikt spill. Du har mye du har lyst til å gjøre, men kan bare gjøre en av dem. Skal du utvide området, prøve å bli sjef eller kjøpe aksjer? Leif Olav begynte med tre bjørne-ølhager og satset hardt på den. Han hadde nesten halve brettet da spillet tok slutt. Karl Thomas kjøpte masse damer, men lærte av sin kone at det ikke lønnet seg. Karina slet lenge med at hun ikke fikk overmakten i verken ølhager eller bryggerier fordi hun bare fikk forskjellige aksjekort. I dette spillet lønner det seg å være alene om en handling, men av en eller annen grunn valgte Karina og Karl Thomas lenge det samme mens Leif Olav fikk alle fordelene med å være alene. Ikke overraskende vant Leif Olav (gul), mens Karina (grønn) og Karl Thomas (rød) fikk samme poengsum. Leif Olav mente at spillet ville bli enda bedre med fire forskjellige ølsorter til. 

  


Gruble - Karina, Karl Thomas og Leif Olav

Gruble er ikke akkurat det mest spilte spillet her i huset. I kveld spilte vi fire runder. I første runde lå Karina dårlig an; kategoriene ble bilmerke, TV-program, turistmål, fotballag og kinofilm. Hun har rett og slett ikke greie på sånt. Leif Olav derimot hadde greie på det meste, - kanskje bortsett fra barnesanger. Leif Olav vant suverent, men Karl Thomas på desidert siste.