Ricochet Robots

Dette brettspillet blir spilt lite, men det er bare fordi vi spiller det daglig på www.ricochetrobot.com (siden er for tiden nede). Brettspillet kan underholde svært mange på en gang uten at det blir høylydt. Her må alle finne den raskeste veien til mål på kortest mulig tid. Vinneren er den som tenker raskest.

Husregel: Brikken forkastes hvis noen finner en løsning på mindre enn fem trekk.

(Link til spillet på brettspill.no.)


Tirsdag 16. oktober 2007 - Karl Thomas og kollegaer

Karl Thomas tok med seg Ricochet Robots på jobb og spilte det i lunsjen med kollegaene sine. Det falt i smak.


Spilldag: Lørdag 8. september 2007 - Karina, Karl Thomas, Marianne og Eirik

Det er lenge siden vi har spilt. Denne gangen la vi brettene litt forskyvet i forhold til hverandre. Det ga noen interessante vrier. Karl Thomas kom best i gang, men Eirik tok snart over før jentene våknet. Eirik vant med seks brikker foran Karl Thomas sine fem. Jentene hadde tre hver.


Spillkveld: Lørdag 28. oktober 2006 - Karl Thomas, Tormod, Marianne og Eirik

Eirik måtte en liten tur på toalettet da de andre var klar til å starte. Det gjorde ingenting, mente Tormod. Eirik sa typisk syv før Tormod klarte å finne ut hvor han skulle. Karl Thomas har en litt sleip teknikk mot slutten. Han undersøker hvilke brikker som ikke er tatt enda. Dermed kan han tyvstarte med å tenke ut baner. Det var juks, mente Marianne, og derfor fikk ikke Karl Thomas brikkene han mente å ha vunnet på ærlig vis. Marianne og Karl Thomas delte til slutt seieren med seks brikker hver.


Spillkveld: lørdag 26. august 2006 - Karina og Eirik med flere

Eirik fikk velge spill og valgte Ricochet Robots. Reglene ble raskt forklart, og spillet satte i gang. Det var flere som så med, men det var bare Karina og Eirik som tok poeng. Det er lenge siden vi har spilt Ricochet Robots og vi merket at tempoet ikke var så raskt som når vi var i bedre form. Vi fant noen skikkelig vanskelige som vi brukte lang tid på å klare.


Spillkveld: lørdag 6. mai 2006 - Karl Thomas, Tommy, Tormod, Knut, Marianne og Eirik

Dette var første Ricochet Robot-forsøk for Knut og Tommy. I den anledning introduserte vi en ny husregel, nybegynnere sine løsninger teller som ett trekk bedre enn de er. Det vil si en nybegynners 7-trekker er bedre enn en veterans 6-trekker. Likevel stakk Eirik av med seieren med hele fem brikker. Marianne kom like bak med fire brikker. Tormod og Knut hadde tre, mens Karl Thomas og Tommy kom på hederlige sisteplasser med en brikke hver.

Det var bred enighet etterpå om at det var et finurlig spill. Tommy syntes det var vanskelig, men moro og krevende for hjernen. Det var gøy! Knut er enig med Tommy, og syntes det minner om et dataspill som heter Atomic. Tormod hevder Windows har et tilsvarende spill.


Spillkveld: lørdag 11.mars 2006 - Karina, Karl Thomas, Berit, Joachim, Marianne og Eirik

Sidene med Ricochet Robots på nettet har lenge vært nede, og vi fikk litt lyst til å prøve oss på brettspillet igjen. Karina stakk av de første tre, før Marianne og Eirik tok av. Joachim og Berit som ikke spilte på nettet, klarte ofte å se de raskeste løsningene, men dessverre var de ikke først. Eirik fant svært mange syv'er løsninger. Og han vant.


Mandag 6. februar 2006 - Karina og Karl Thomas

Vi merker at etter at vi begynte å spille hver dag på www.ricochetrobot.com, er vi blitt mer drevne. Likevel klarte ingen av oss å se en opplagt sekser løsning. Karl Thomas stakk av med de fire første brikkene, mens Karina så først løsningene som ble forkastet pga. husregelen. Hun hadde kveldens mest elegante løsning og hentet godt inn, men Karl Thomas stakk likevel av med seieren. For første gang brukte vi den svarte roboten som ga litt flere muligheter. Brettspillet ga dessuten et gledelig gjensyn med skråveggene.