9. spillkveld - lørdag 28. oktober 2006

I kveld var vi ni stykker totalt: Morten og Thea (fra Oslo), Marianne og Eirik (fra Kongsberg), Berit og Ivan (fra Mjøndalen) og Tormod (fra Hønefoss). Siden vi begynte klokken 18:00, rakk vi flere spill i kveld enn tidligere spillkvelder. Vi spilte 8 spill: Attika, Metro, Musefelle, Alhambra, Thurn and Taxis, Bang!, Fjords og Ricochet Robots.


Attika - Karina, Karl Thomas, Thea og Morten

Jentene hadde klart overtaket. Noe de ikke syntes var overraskende. Karina (blå) manglet bare en brikke for å komme til tempel nummer to da guttene stilte hver sin brikke i veien. Deretter måtte hun gå via to ekstra landbrikker. Thea (grønn) jobbet med å lage en bane mellom de to andre templene, men Morten (gul) jobbet iherdig med å stoppe henne slik at hun måtte sette ekstra landbrikker på. Karl Thomas (rød) prøvde å lure seg til en bane, men Morten ødela den også. Morten (gul) syntes det var vanskelig å stoppe alle, - noe man kan forstå når han må betale ekstra når han ikke bygger inntil brikker han har lagt ut fra før. Karina var den han klarte å stoppe minst - han prioriterte å stoppe sin kjære - så da vant Karina vant.

  


Metro - Marianne, Eirik, Tormod og Ivan

Vi var veldig opptatt av å ødelegge for andre. Det mest ødeleggende for Eirik var at han fikk 20 poeng ganske tidlig i spillet. Dessverre var det ikke nok som ødela for Marianne, Eirik og Tormod, mente Ivan. Han syntes Metro var et vanskelig spill å få oversikten over. Det var ikke vanskelig å legge en brikke, men å ha oversikten, var vanskelig. Tormod hadde to baner han prøvde å bygge på og de ga mye poeng. Eirik vant.


Attika - Karl Thomas, Thea og Morten

Thea ville prøve Attika igjen. Karl Thomas og Morten gav henne muligheten på revansj. Lenge så det ut som at Theas solide byggverk av en by skulle stikke av med seieren, men som i Attika-spill flest dukket det opp muligheter for de andre å vinne. Karl Thomas var svært heldig på slutten da han trakk to brikker (av 10 totalt) og de var eneste kombinasjoner av brikker som kunne sikre seieren.


Musefelle - Karina, Tormod, Berit, Ivan, Marianne og Eirik

For moro skyld spilte vi et så enkelt og banalt spill som musefellen. Og unnskyldningen for å ikke klare det var mange. Tormod påstod at han ikke hadde fått med seg at man kunne ta brikkene som ga flest poeng. Eirik hadde kveldens beste teknikker. Han blåste på brikkene for å se hvem som satt så løst at de beveget seg. Han klarte dessuten også å plukke opp en god brikker slik at musefellen først klappet igjen et sekunds tid etter at brikken var fjernet. Ivan ga seg tidlig i spillet, og Tormod vant.

  


Alhambra - Thea, Berit, Karl Thomas, Ivan og Tormod

Thea plukket frem Alhambra og fyrstene satte seg ned. Hvem bygger det peneste palasset? Dette er muligens første gang vi spiller så mange i Alhambra. Mulig det tar litt lang tid mellom hver gang en har tur. Karl Thomas synes ihvertfall tre til fire spillere er nok. Likevel ble det et underholdende og jevnt spill. Karl Thomas nøyt godt av å ha spilt det mye mer enn de andre og stakk av med seieren. Thea ga ham svært god motstand og kom bare noen få poeng bak.


Thurn and Taxis - Karina, Morten, Marianne og Eirik

Vi byttet bykortene utrolig mange ganger, - minst en gang hver runde. Da Morten (rød) lurte på om man kunne bytte bykortene to ganger i samme tur, skjønte vi at vi kanskje byttet kort litt mye. Halvveis i spillet, oppdaget vi at alle hadde lagt brikkene sine pent. Karina klarte å forbinde to byer som ikke hadde forbindelse. Eirik (grønn) gjorde et genialt trekk på slutten. I stedet for å avslutte spillet med sin syv'er rute, lot han spillet gå videre og bygde en åtte'r rute runden etter. Da fikk han bygd et posthus i hver provins og vant med tre poeng over Marianne (blå). 

        


Bang! - Karl Thomas, Thea, Tormod, Ivan og Berit

Av dette spillet formelig oste det av kruttrøyk. Skuddene gikk mot høyre og venstre og stemningen var høy. Den ene fredløse (Thea) var den første som måtte gi tapt mot sheriffens (Tormod) kuler. Deretter var det en lang duell mellom renegaden (Ivan) og assistenten (Berit), mens sheriffen hold unna mot den andre fredløse (Karl Thomas). Assistenten kom vinnende ut av sin duell, og da var det enkelt for de to å ta ut den siste fredløse tilslutt. Seier til de gode, mens renegaden og de to fredløse lå døde igjen på marka. Alle var svært fornøyd med spillet, dette vil bli spilt igjen. 


Fjords - Karina og Berit

Karina og Berit bestemte seg for å ta et kjapt spill Fjords. Spillet er ganske enkelt med sine to faser. Først plasserer vi landskapsbrikker og gårder ut, og deretter kaprer vi marker. Kunsten er å legge landskapsbrikkene slik at vi kan avgrense flest mulig marker. Fjords er et morsomt og raskt lite tomanns-spill der man trenger å tenke akkurat passe mye en sen kveld. Siden Karina hadde spilt Fjords før, klarte hun å plassere seg slik at hun kunne avgrense størst områder. Det var overraskende mange landskapsbrikker vi måtte legge til side fordi vi ikke klarte å plassere dem. Kanskje vi bygde et litt komplisert landskap? 

  


Ricochet Robots - Karl Thomas, Tormod, Marianne og Eirik

Eirik måtte en liten tur på toalettet da de andre var klar til å starte. Det gjorde ingenting, mente Tormod. Eirik sa typisk syv før Tormod klarte å finne ut hvor han skulle. Karl Thomas har en litt sleip teknikk mot slutten. Han undersøker hvilke brikker som ikke er tatt enda. Dermed kan han tyvstarte med å tenke ut baner. Det var juks, mente Marianne, og derfor fikk ikke Karl Thomas brikkene han mente å ha vunnet på ærlig vis. Marianne og Karl Thomas delte til slutt seieren med seks brikker hver.