På morgenen prøvde vi Hoppers og Tipover. Så dro vi til Silkeborg og kjøpte mange nye spill: Bakari, Logik for viderekomne, Kaste gris, Blockster, Ace trumps Militærjets, Vini game motorcykler og to tankenøtter. Tilbake i sommerhuset spilte vi Bakari, Logik for viderekomne, Blockster og Clans.
Hoppers - Mathias
Mathias fikk noe å bryne seg på i dette spillet. Da han klagde over en som var vanskelig, prøvde Karina å oppmuntre: "Er det ikke gøy når du må jobbe litt for å få det til?" Da kom det tørt fra seksåringen: "Ikke noe særlig."
Tipover - Anne Maline og Karina
Anne Maline likte også Tipover. Hun klarte noen av de enkleste og klarte seg greit. I løpet av dagen klarte Karina samtlige 40 oppgaver. Den hun brukte lengst tid på var oppgave 17.
Bakari - Karina/May Alise, Karl Thomas, Mathias og Anne Maline
Bakari er et morsomt kappløpsspill med bittelitt strategi. Spillerne kappes om å komme gjennom en labyrint som stadig endrer seg. Utførelsen av spillet er bra, - den samme spillmekanisme kunne vært brukt på et mye kjedeligere brett. Anne Maline tok spillet kjapt og gjorde smarte trekk. Mathias var det første som fikk to brikker over til den andre siden og endte opp med å bli sperret av de andre. Karl Thomas utgjorde tilsynelatende ingen fare siden han hadde alle tre brikker igjen når de andre bare hadde en hver. Likevel overrasket han med å dure alle sine i mål først.
Logik for viderekomne - Karina og Karl Thomas
Etter 16 kort utbrøt Karl Thomas: "Nei, nå er det min tur til å stille spørsmål. For nå gikk det helt i kluss for meg!" Så la vi ungene og så tordnet spørsmålene mot Karina i et rasende tempo. "Kan en naken pyroman som lukter være edru hvis han har på nattøy?" "Kan et skjevt hull som er skittent, være trekantet hvis det ble laget i går?" "Kan en syk bever som er våken, være mett hvis den sover?" "Kan en tom sauna som er lukket, være kald hvis den er gammel?" "Kan en full svenske som er nærsynt, være frisk hvis han er blind?" "Kan en gammel nylonstrømpe som er skitten, være ny hvis den er pakket inn?" Hun klarte 38 av 39 kort. Bare noen ganske få måtte hun få lest to ganger. Så det var meget bra!
Blockster - Karina og Karl Thomas
Det er ikke enkelt å slippe en brikke ned på et vaklende tårn. Det er heller ikke lett å løfte brikker opp for å plassere en ny brikke midt i tårnet. Det fikk vi erfare. Først trodde vi at timeglasset skulle startes hver gang vi startet et nytt tårn, - da var det bare flaksen som avgjorde hvem som hadde tur når tiden gikk ut. Vi droppet timeglasset og fikk et morsommere spill. Dessverre er det mye å si på utførelsen av brikkene. De er av plast og en side mangler. Det gjør at vekten er ujevnt fordelt i tillegg til at en side er ubrukbar. Men ellers er det et greit spill hvis man kjeder seg.
Clans - Karina og Karl Thomas
"Stilig spill! Morsomt!" mente Karl Thomas. "Ja, men det kan være tungt," tilføyde Karina. "Hvis vi vil. Vi kan også flytte på måfå, - lurer litt på om det gjør samme nytten," undret Karl Thomas. Han lærte at det ikke lønner seg å vente for lenge med store byprosjekt. Når tolvte by er bygd, er spillet nemlig slutt. Vi lagde et enormt byprosjekt med 13 bosetninger. Det ble dyrt. Karl Thomas prøvde ut samme teknikk som i går nemlig å raske til seg en av motstanderens brikker, ha to av sine egne og inneholder alle farger. Dermed blir det store byer som motstanderen ikke får noe ut av siden enkeltbrikker fjernes i byer der alle klaner er representert. I går var han uforsiktig med bonus-chipsene og tapte selv om han mente strategien fungerte. I dag grunnla han halvparten av byene og vant med hele tre poeng.