Clans

Clans er bortimot umulig å få tak i. Så da Karl Thomas kom over det i Hamburg tirsdag 27. juni 2006, tok han det med seg hjem.


Tirsdag 22. mai 2007 - Karina og Karl Thomas

Vi har en teori om at Clans er best med to spillere. Da blir det ganske tøft. Man sloss om få poeng. Hvis begge spiller godt, er det ikke mange poengene som skiller. Denne gangen spilte Karina jevnt godt. Karl Thomas dret seg loddrett ut på slutten. Hadde han spilt bra, hadde han innhentet noe av forspranget til Karina. I stedet vant hun overlegent. Timingen er viktig. En rundes uoppmerksomhet utgjør en stor forskjell hvis motstanderen utnytter det. Her må det tenkes på mange fronter samtidig. Karl Thomas prøvde hele tiden å bygge opp noe stort, mens Karina forsvarte seg. Hun kavet til seg noen små poeng her og der.


Torsdag 27. juli 2006 - Karl Thomas og Morten

Det måtte to distré FFI'ere til. Et godt stykke ut i spillet oppdaget Morten at Karl Thomas ikke spilte svart, men rød. Og først da oppdaget Karl Thomas at Morten ikke spilte grønn, men gul. Utrolig! De valgte å avslutte spillet etter en god latter og litt selvironi.


Torsdag 13. juli 2006 - Karina, Karl Thomas, Cecilie og Øyvind

Cecilie vant. Da hun oppdaget, det utbrøt hun overrasket: "Vant jeg?" Da Karl Thomas hørte det, lurte han litt på om Clans kanskje er tilfeldig likevel...


Onsdag 12. juli 2006 - Karina, Karl Thomas, Cecilie og Øyvind

Øyvind vant suverent med ett poeng før Karl Thomas og tre poeng før Karina. Cecilie hadde en stor by på gang, men plutselig var spillet slutt. Karina sutret da fire av hennes bosetninger ble dratt inn i første by. Karl Thomas og Øyvind syntes det var fint. Når hun prøvde å splitte byene, samarbeidet de fint for å samle den. "Det var kjekt," sa Cecilie før hun sovnet.

  


Fredag 7. juli 2006 - Karina, Karl Thomas og Berit

Spillet ble helt annerledes med tre spillere enn med to. Berit som prøvde spillet for første gang, så bare masse farger og fikk ikke helt oversikten. Men alle var enige om at det var et veldig morsomt spill. Reglene er enkle selv om spillet er utfordrende. Karl Thomas satset grådig på store byprosjekt, - noen med Karina og noen med Berit. I første spill klarte Karina å spolere planene ved å fullføre deres byene på ugunstige tidspunkt og ved selv å lage mange små byer. Hun vant med Berit på andre. I andre spill sanket Karl Thomas nok poeng mot slutten til å få en delt førsteplass med Karina som hadde ledet lenge, men som ikke hadde prosjekter igjen mot slutten. Som i Metro, lønner det seg nemlig ikke å avslutte alle sine prosjekt tidlig. Men i motsetning til Metro, kan man spare seg til fant hvis man sparer for lenge i Clans.


Spilldag: Tirsdag 4. juli 2006 - Karina og Karl Thomas

"Stilig spill! Morsomt!" mente Karl Thomas. "Ja, men det kan være tungt," tilføyde Karina. "Hvis vi vil. Vi kan også flytte på måfå, - lurer litt på om det gjør samme nytten," undret Karl Thomas. Han lærte at det ikke lønner seg å vente for lenge med store byprosjekt. Når tolvte by er bygd, er spillet nemlig slutt. Vi lagde et enormt byprosjekt med 13 bosetninger. Det ble dyrt. Karl Thomas prøvde ut samme teknikk som i går nemlig å raske til seg en av motstanderens brikker, ha to av sine egne og inneholder alle farger. Dermed blir det store byer som motstanderen ikke får noe ut av siden enkeltbrikker fjernes i byer der alle klaner er representert. I går var han uforsiktig med bonus-chipsene og tapte selv om han mente strategien fungerte. I dag grunnla han halvparten av byene og vant med hele tre poeng.


Mandag 3. juli 2006 - Karina og Karl Thomas

"Det sies at reglene er enkle, så jeg tenkte at vi ikke trengte reglene på engelsk. Du har jo klart det på tysk før," sa Karl Thomas og slengte regelheftet til Karina. Reglene var enkle. Svært enkle. Man spiller bosetninger som flytter rundt på leting etter et godt sted å grunnlegge byer. Jo større byer, jo mer poeng. Vi spilte nok ikke optimalt siden det var vårt første møte med spillet, men det var moro. "Jeg koser meg," sa Karl Thomas og smilet hans viste at han mente det. Han var litt fornøyd da han laget en stor by og innkluderte Karina bare for å kaste henne ut. Karl Thomas var litt sleipt og samlet Karinas bosetninger tidlig i spillet slik at hun fikk lite poeng. Karina satset på å grunnlegge byer og fikk bonus-chips. Hun rasket til seg 11 chips og vant med ett poeng. Det skårer i alle fall høyt som tomannsspill! Et utrolig stilig spill. Enkelt og kjapt, men likevel engasjerende.