Tempus ble bestilt sammen med julegavene, men Karl Thomas nektet for at den skulle legges under juletreet. Fredag 15. desember 2006 kom pakken fra brettspill.no og Tempus ble åpnet.
(Link til brettspill.no og spillskrinet.no.)
Spilldag: Lørdag 17. mars 2007 - Karina, Karl Thomas, Åse og Henrik
Siste spill i Askim ble Tempus. Åse og Henrik hadde ikke prøvd det før. Karina og Karl Thomas hadde kun prøvd det en gang. Karl Thomas forklarte spillet etter hva han husket, men slet å konferere med det TYSKE regelheftet. Heldigvis kunne Henrik fylle inn det Karl Thomas var usikker på, etter litt regellesning.
Åse og Karina drev religionskrig og omvendte hverandre etter tur. Henrik og Karl Thomas gikk mer krigersk til verks. Henrik hadde to hærførere og valset inn over Karl Thomas sine brikker. Karina syntes det var veldig stilig gjort. Vi kjempet for å få rykke først ned til neste nivå. Åse fikk ingen av dem, men fødte barn som en ekte heltinne. Sannsynligvis jobbet vi for hardt med å flytte rundt på brikkene våre.
Halvveis ute i spillet kom Karl Thomas plutselig på at han hadde glemt å fortelle om regelen som sier at man ikke kan bygge byer inntil andre byer. Vi så ut over brettet der det lå mange byer inntil hverandre, lo litt og ble enige om at vi spilte uten den regelen.
Det ble hard kamp om seieren. Karina vant med ett poeng foran Henrik og Åse. Karl Thomas som led mye under Henriks angrep, kom flere poeng bak.
De to første bildene viser situasjonen rett før Henrik (gul) valset over to av Karl Thomas (rød) sine store hauger. Det siste bildet viser situasjonen ved slutt.
Spilldag: Lørdag 16. desember 2006 - Karina og Karl Thomas
Vi spilte Tempus for første gang. Det var sent og Karina var svært trøtt. Karl Thomas påstod at han bare skulle forklare spillet, men det ender alltid med at vi spiller. Og begge vet det. Spillet tok ikke av for oss. Tempus er svært oversiktelig. Vi fikk ikke følelsen av å spille et sivilisasjonsbyggingsspill. Idekortene trekker spillet en god del opp. Vi spilte nok litt naivt i forhold til kamper. Mot slutten innså Karl Thomas at han måtte sloss mye for å vinne. Han slo to av Karinas byer. Hun holdt på å sovne og hadde glemt å trekke idekort. I tillegg slo han noen folk. Og han vant siste utvikling med de tilhørende tre poengene. Karina bygde opp nye byer i stedet for å forsvare dem som var under angrep. Begge endte på 16 poeng. Men siden Karina trakk kort i sin siste handling rett og slett fordi hun ikke hadde noe annet å gjøre, hadde hun flest kort på slutten av spillet. Og da vi slo opp i reglene, oppdaget vi at hun derfor vant. Karina kan nok bli en farligere motstander som våken. Og det lover ikke godt for Karl Thomas, håper han. Vi er egentlig litt skuffet. Spillet var dyrt og vi hadde høye forventninger. De ble ikke innfridd i første spill.