Vi fikk samlet en gjeng ivrige brettspillere; Kristian, Emil, Kenneth, Jan-Tore og Aasmund. Og vi spilte Ursuppe, Vikings, Tsuro, "Dessert Farm", Hacienda, Inkognito, Caylus og "City Life".
Ursuppe - Karl Thomas, Kenneth, Emil og Jan-Tore
Jan-Tore fikk et tidlig forsprang og klarte å holde de andre spillerne unna. Kannibalene uteble i dette spillet og det gjorde det egentlig artigere. Jan-Tore vant
Vikings - Karina, Kristian og Aasmund
Vikings var et ukjent bekjentskap for oss selv om vi har blitt anbefalt det før. Og det er litt synd, for spillet er bra. Det har en stilig kjøpsmekanisme og man må tenke på mange ting på flere måter. Spillet er ikke komplisert på tross av at det ikke er rettlinjet. Vi fikk nok ikke maksimalt ut av denne runden siden ingen av oss hadde spilt det før, - spillet har nok litt mer dybde enn vi oppdaget. Kristian vant
Tsuro - Karina, Kristian og Aasmund
Vi trodde Ursuppe-spillerne nærmet seg slutten, og valgte derfor et raskt spill. Alle var enige om at Tsuro er en genial filler selv med nybegynnere. Karina vant.
"Dessert Farm" - Karina, Kristian og Aasmund
Vi prøvde Kristians prototype og ble begeistret. Dette spillet har potensial. Her må man tenke bokstavlig talt på kryss og tvers. Og det er en utfordring å få maksimalt ut av tenkingen. Først fryktet jeg at det ville bli tre puslespill uten vekselvirkninger spillerne imellom, men det ble det ikke. Man måtte følge litt med på hvordan de andre lå an for å vinne "rundekrigene". Karina vant
Hacienda - Karina, Jan-Tore og Kristian
Karina har prøvd Hacienda en gang på nettet og det gikk fryktelig dårlig. Hun brukte opp kortene og pengene på hånd og kunne ikke gjøre noe resten av spillet. Hacienda går for å være et bra spill, så inntrykket burde rettes opp. Denne gangen var det klarere hva spillet gikk ut på. Vi sloss om å komme til flest handelsboder, - det var her de store inntektene lå. Det er litt vanskelig i Hacienda å se hvordan man ligger an underveis. Karina vant
Inkognito - Karina, Kristian, Jan-Tore og Kenneth
Kristian liker deduksjons-spill og Inkognito kortspillet hadde han ikke prøvd, så vi prøvde. Jan-Tore slet med at han ofte kom i samme rom med en spiller til og ambassadøren. Kristian fikk flere opplysninger og satt tidlig med løsningen. Det tok litt tid før han og Karina som var på lag, klarte å komme til samme rom uten ambassadøren.
Caylus - Karl Thomas, Aasmund og Emil
Det er et dårlig tegn når Aasmund som forklarte reglene plutselig utbrøt: "Det slår meg nå at reglene er fryktelig vanskelig å forklare i Caylus." Emil som ikke hadde spilt spillet før fikk en utfordring, men klarte likevel å få reglene med seg og klare seg greit. Aasmund vant
"City Life" - Karina, Kristian, Jan-Tore og Kenneth
Vi prøvde Kristians prototype. Den var litt mer uferdig enn "Dessert Farm" og spillet bar preg av det. Vi prøvde ut noen nye regler som å la brikkene bli stående på brettet. Det medførte et ubalansert spill. Hvis man etablerte seg med noen gode fasiliteter sentralt var det lett å tilfredsstille familienes ønsker og tjene mye. Dermed fikk man råd til å kjøpe nye gode fasiliteter og få bedre gjennomtrekk av familier. Hvis ikke, lå man tynnere an. Litt ubalansert med andre ord, men spillet har potensial.