Carcassonne

Caracassonne er et spill med enkle regler. Her legger spillerne ut brikker og folk som kan være riddere i byene, handelsmenn på veiene, munker i klosterne eller bønder på markene. Alle tjener poeng på det de gjør. (I følge reglene er det røvere på veiene, men Karina ville ha en fredligere variant.)

(Link til spillet på brettspill.no og spillskrinet.no.)


Spilldag: Lørdag 4. august 2007 - Karina, Karl Thomas, Mathias, Anne Maline og May Alise

Karl Thomas valgte Carcassonne. Vi brukte ca. 2/3 av brikkene og det var passelig. Til og med May Alise klarte fint å bygge byer og veier på egen hånd, - vi spilte uten bønder. Vi hadde seks mann hver og dem brukte vi bra. Mathias lagde en kjempelang vei som begge foreldrene lurte seg innpå. Heldigvis klarte han å lure en til inn på selv. May Alise og Karina lagde en stor by sammen. Mathias lagde en lang by som gikk under en annen. Anne Maline ble nonne mange ganger.


Tirsdag 26. desember 2006 - Karina, Karl Thomas, Lloyd, Hildegunn og Ronald

Lloyd hadde fått en del utvidelser til Carcassonne av Spillnissen til jul og han rakk så vidt inn døren vår før han spurte om vi kunne lære ham reglene. Dermed ble samtlige brikker spredt ut på bordet. Ronald hevet øyenbrynene høyere og høyere for hver regel, men bet tennene sammen og kom tidlig i ledelsen. Her var det mye å holde styr på. Drager, prinsesser, portaler, vulkaner, vertshus, katedraler, elv, greven og grevens by. Dragen ga mye ekstra til spillet. Den var stilig. Samtidig var greven også en god utvidelse fordi den fikk folk til å avslutte andres byggverk. Lloyd og Hildegunn bygde et monster av en by som dessverre aldri ble ferdig. Kanskje særlig fordi Karina prøvde å bygge seg inn i den. Ronald harselerte en del med Karl Thomas som lenge lå sist, men til slutt stakk av med seieren. 

     


Torsdag 5. oktober 2006 - Karina, Karl Thomas, Bård og Bonnie

Vi spilte Carcassonne og endte uvanlig tett i poeng. Tror det var ni poeng mellom vinneren og taperen.


Onsdag 23. august 2006 - Karina, Karl Thomas og Jørn

Vi fikk besøk av Jørn og dro fram Carcassonne mens vi prøvde å overbevise ham om at Carcassonne var lettere enn 1830 som vi presset på ham sist. Og han ble overbevist. Jørn (gul) og Karina (blå) begynte å spille og Karl Thomas (rød) ble med da de to andre lå på rundt 10 poeng. Jørn bygde byer mens Karina gikk i kloster, og begge slo Karl Thomas med nesten en runde. Jørn ledet lenge. Mot slutten av spillet ble fire av Karinas menn låst og hun hadde ingen på hånd, men hun vant likevel. Jørn ble overrasket da Karl Thomas begynte å pakke sammen brikkene. Han ville spille igjen. Andre spill ble helt annerledes. Her ble det mye bygging av byer. Jørn jobbet lenge med en lang flott by som de to andre prøvde å egle seg inn på, men ikke klarte. Stillingen ble svært jevn med Karl Thomas på rett over 100 poeng og de to andre hakk i hel. 

  


Spilldag: Søndag 16. juli 2006 - Karl Thomas, Lloyd og Hildegunn

Karl Thomas lærte Lloyd og Hildegunn hva det vil si å være sleip i Carcassonne. Han eglet seg innpå deres store by- og veiprosjekter. Samtidig spilte Hildegunn og Lloyd med bønder for første gang. Hildegunn ledet lenge, men Karl Thomas snek seg forbi på slutten da bøndene skulle telles opp. Vi spilte med tre utvidelser: River, Katedral og Vertshus og Handelsmann og byggmester.


Søndag 30. april 2006 - Karina, Athar, Ellen og Jens

Når folk ser ut til å kjede seg her i huset, er ikke spørsmålet: "Hva skal vi gjøre?". Nei, her blir det spurt: "Hvilket spill skal vi spille?". Karina mente Ellen ville like Carcassonne. Og det gjorde hun. Hun vant. Ellen og Jens fant ut at de skulle hjelpe hverandre. Athar mente det kanskje var litt urettferdig at de to skulle spille på lag. Og Karina mente at det eneste stedet ektefeller skal være bitre motstandere, er i spill. Jens ville likevel samarbeide med Ellen i stedet for Karina. Runden etterpå bekreftet likevel Karina mistankene til Jens idet hun plasserte en totalt ødeleggende brikke for Athar. Den ødela hele hans store byprosjekt.  


Lørdag 15. april 2006 - Karina, Karl Thomas, Leif Olav, Anita og Per

Anita og Per hadde en utvidelse vi ikke hadde prøvd før; Handelsmann og Byggmester, - eller som de sa: kona og grisen. Dette var en morsom utvidelse. Byggmesteren ga ekstra brikker, grisen ga mer poeng til bøndene og handelsvarene ble gitt til dem som avsluttet byer. Vi kan ikke huske å ha spilt med så mange brikker i Carcassonne før. Her var det store byer, lange veier og enorme jorder. Karina slet lenge med en enorm by som så ut som et håpløst prosjekt, men ga henne seieren til slutt. Karl Thomas slo fast at Anita var mer slu enn han hadde trodd, - og det er ment som et kompliment. Per var også slu, men det var mer forventet. Det var skikkelig artig å spille med folk som blant annet menget seg i byprosjekter uten å si unnskyld.


Spilldag: lørdag 4. mars 2006 - Karina, Karl Thomas, Anne Maline og Mathias

Både far og sønn gikk tidlig i kloster, mens jentene sloss for å bli ferdig med deres kjempeby. Guttene lagde en lang, kronglete vei. Og alle gikk i kloster. Anne Maline oste av selvtillit og vant med sin 71 poeng.


Spillkveld: lørdag 28. januar 2006 - Karina, Berit og Fredrik

River-varianten av Carcassonne ga en bedre begynnelse med en langstrakt brett. Fredrik og Berit forsøkte seg på en enorm by med katedral. Dersom den hadde blitt ferdig ville den gitt 51 poeng og sørget for at Berit hadde vunnet. I stedet vant Karina med alle sine jorder. Det hadde vært morsommere med flere spillere.