Spilldag - Onsdag 27. desember 2006

På morgenen spilte vi Sequence for Kids med jentene. På ettermiddagen fikk vi besøk. Heldigvis kom de for å spille. Vi spilte Looping Louie, Tsuro, kinasjakk, Attika, Phase 10 og Mid Evil.


Sequence for Kids - Karina, Karl Thomas, Anne Maline og May Alise

Vi fant fram Sequence for kids før vi spiste frokost. May Alise hadde masse flaks. Da hun la på sin fjerde brikke, hadde hun faktisk to muligheter for å bli ferdig. Anne Maline sperret den ene, men May Alise brukte en enhjørning og klarte den andre muligheten. Resten fortsatte og Karina klarte omsider å bli ferdig. Men de to andre slet så da spiste vi frokost i stedet.

  


Looping Louie - Karina, Karl Thomas, Marianne, Eirik, Berit, Mathias og Anne Maline

Igjen imponerte Looping Louie med sine krumspring og trollbandt oss gjennom flere lattermilde runder.


Tsuro - Karina og Dagfinn

Karina viste Dagfinn Tsuro. Og det falt raskt i smak. I første spill klarte Karina nesten å stenge seg og sitt overmot inne i et hjørne. Og Dagfinn jublet høylydt helt inntil Karina oppdaget en fluktvei. I andre spill prøvde vi å starte ved siden av hverandre. Det viste seg å bli et morsomt spill. Dagfinn (grønn) avskar Karina (hvit) elegant og det så svært mørkt ut inntil Karina fant en utvei.


Tsuro - Karina, Dagfinn, Marianne og Berit

Vi spilte Tsuro med fire spillere. Det ble artig. Plassen ble raskt fylt opp. Karina (hvit) og Berit (rød) havnet på samme område ganske tidlig i spillet. 


Tsuro - Karina, Karl Thomas, Berit, Dagfinn, Marianne og Eirik

Vi spilte Tsuro med seks spillere. Nå ble det mye viktigere å telle plasser og lede seg selv inn i områder som ville bli brukt opp senere enn andre. Eirik sendte sin kjære Marianne (blå) ut til tross fra ufine trusler fra Marianne. Karl Thomas (rød) fant et område alene, mens Eirik (grønn) og Karina delte (hvit) ett og Dagfinn (svart) og Berit (gult) delte et annet. Karina utelukket Eirik. Og Berit hadde for lite plass. Plutselig flyttet Dagfinn sin brikke tvers over hele brettet og inn i området til Karina. Dermed vant Karl Thomas.


Kinasjakk - Karina, Berit og Marianne

Vi hadde lyst til å spille noe lett og fant fram kinasjakk. Som barn, spilte vi det mye og det ble et koselig gjensyn. Alle startet med å bygge fine baner ut fra eget bo. Banene lignet mistenkelig på barndommens baner. Gammel lærdom glemmes ikke. Denne gangen kom Karina (oransje) vinnende ut.

  

Etter en vanlig runde kinasjakk, prøvde vi Mariannes knipsevariant. Det var morsomt og tankelett.


Attika - Karina, Berit og Marianne

Etter en tur i spillboden kom vi opp med Attika. Marianne hadde spilt det før og det hjalp litt mot alle reglene. Bortsett fra at noen ble husket feil. Attika er egentlig ikke et komplisert spill, men det begynte å bli sent på kvelden. Berit klarte nesten å forbinde to templer, men Karina ødela. Berit la på en ekstra landskapsbrikke for å komme utenom. Imens forbandt Karina to templer og vant.


Phase 10 - Karina, Berit og Marianne

Vi fant fram et enkelt spill. Vi hadde prøvd oss på Phase 10 to ganger tidligere på dagen. Først med Anne Maline, men begge gangene stoppet vi etter første fase. Denne gangen fullførte vi. Berit hadde svært mye flaks. Vanvittig mye flaks. Så mye at vi nesten regnet med at det kom til å fortsette sånn. I fase fire skulle hun samle en følge på 6 kort og la like gjerne ut en følge på åtte kort i første runde, - med hele tre jokere. I fase fem skulle hun samle en følge på 7 kort, men la ut en følge på 11 kort i første runde! Etter seks runder hadde hun fortsatt bare fem poeng, mens Karina og Marianne hadde henholdsvis 155 og 140 poeng. Men deretter gikk det utfor med Berit. Hun skulle samle 7 av samme farge og samlet 195 poeng på tre runder mens Karina stod i ro. Da Berit fullførte fase 10 og vant, var Karina på fase 9 og Marianne på fase 8. Berit hadde da 240 poeng, men Karina 220 poeng.

  


Mid Evil - Karl Thomas, Dagfinn og Eirik

Mens Karl Thomas trillet mellom fire og seks og håvet inn skjeletter i lassevis, holdt Eirik seg til å trille mellom en og tre og kom dermed skjevt ut. Det var Dagfinn som kom først til kirkegården og snappet til seg Necronomicon. Karl Thomas rappet kjapt boken og satte kursen mot alteret. Det ville ikke Dagfinn ha noe av så han kom ridende på sin gamp med øksa svingende over hodet på jakt etter Karl Thomas. Men selv etter gjentatte forsøk, klarte ikke Dagfinn å stjele Necronomicon tilbake. Dermed kunne Karl Thomas jublende etterlatte de to andre i middelalderen blant skjelettene.


Kinasjakk - Karina, Karl Thomas, Dagfinn, Berit, Marianne og Eirik

Klokken ble mange og Eirik prøvde å få med seg alle hjem, men Marianne og hennes dådyrøyne overtalte ham til at alle skulle spille en runde knipse-kinasjakk. Det ble to runder. Det kombinerer fingerferdighet, men bittelitt taktikk og mye flaks. Det er morsomt og underholdende. Og har kort læringskurve. Dagfinn fant på at vi skulle snu brettet et hakk for hver kule vi fikk samle inn ut over vår egen. Karina vant første runde og Dagfinn andre.