Spillkveld - Lørdag 18. august 2007

Vi fikk Kristian, Emil og Even på besøk. Da de kom var Karina, Karl Thomas og Mathias allerede i gang med Alhambra.  Emil overtok for Karl Thomas, og Karl Thomas spilte Kristians evolusjonsspill imens. Deretter satte vi i gang med Taj Mahal før Jørn kom innom og la ungene. Så fulgte Medici, Spøkelsestrappen, Kakkerlakkpoker og Puerto Rico.


Alhambra - Karina, Karl Thomas/Emil og Mathias

Mathias syntes det var veldig spennende at vi inviterte til spillkveld. Det ville han svært gjerne være med på. At et kun var folk på alder med foreldrene, plaget ikke ham. Han var svært spent da vi satte i gang med Alhambra. Emil, Kristian og Even kom da vi var ca. halvveis. Emil tok over for Karl Thomas som hadde fått en fin start. Mathias fikk ikke noen sammenhengende mur og de to andre slet litt med at de holdt på å bygge seg selv inne. Emil slo til med en mur på over tyve og vant.


Kristians evolusjonsspill - Karl Thomas, Kristian og Even

Kristian presenterte en prototype som han hadde jobbet med i sommer. Det viste seg å allerede være et spill som fungerte bra. Litt utaktisk så vant Kristian, men likevel hadde både Even og Karl Thomas mye godt å si om spillet. Måten å kombinere genkort for å lage dyr, var fiffig. Kombinasjoner av genkort avgjorde både dyrenes navn og form. Jo flere og bedre genkort, jo større matbehov, - noe som virket balanserende. Det kreves nok mer spilltesting for å balansere genkortene, men Kristian har gjort en god jobb så lang.


Taj Mahal - Karina, Karl Thomas, Even, Emil og Kristian

Kristian: "Jeg har aldri tapt mot en nybegynner før." Det er aldri lurt å si sånn. De andre spillerne fikk blod på tann. Ingen av dem hadde spilt før. Og Emil kom vinnende ut av spillet. Alle fikk det bra til. Særlig til nybegynnere å være. Karl Thomas fikk beholde den gule damen lenge, - noe som gjorde at han hang med. Han gikk på en skikkelig smell halvveis. Karina stjal alle damene fra Even og klarte å forbinde en lang rekke templer. Emil var den store elefantmannen som satset på varer. Kristian forbandt templer i syv eller åtte områder.


Medici - Karina, Karl Thomas, Even, Emil og Kristian

Karl Thomas: "Vi kan jo spille Medici. Det tar bare en halvtimes tid." Det tok mer. Men til gjengjeld ble det et veldig bra spill med mange tøffe avgjørelser. Emil (grønn) tok på seg jobben som prispresser. Karina (blå) ledet lenge og så ut som om hun skulle vinne etter to runder. Kristian (lilla) kastet mye varer over bord og det skapte en del spenning når spillerne skulle fylle opp båtene sine. I siste runde betalte Even (rød) en arm og en fot for den rette kombinasjonen av kort. Og avsluttet runden med et sjansespill av de sjeldne. Han kom heldig ut og vant klart. Å få høyeste verdisum på varene, har mye å si også med fem spillere.

For øvrig hadde Kristian lest reglene selv om han ikke hadde spilt spillet før. Han gjorde oss oppmerksomme på at vi har spilt feil. De som har fylt båtene, får ikke plukke varer og det er ikke lov å plukke flere varer enn det er plass til på minst en spillers båt.


Spøkelsestrappen - Karina, Even, Emil og Kristian

"Er dette et bra spill?" spurte Kristian. Og vi bestemte oss for å vise ham det. Tross alt tar det svært kort tid. Vi ble tidlig spøkelser hele gjengen. Og på tross av Karinas iherdige forsøk på å forvirre, klarte alle å følge med. Eller dvs. Even trodde han var Kristians brikke og avsluttet spillet med følgende ord: "Jeg må jo bare satse på at dette er min brikke." Kristian vant.


Kakerlakkpoker - Karina, Karl Thomas, Even, Emil og Kristian

Dette må være den kjappeste runden Kakerlakkpoker vi har spilt. Det ble morsomt. Kortene ble skyvet i alle retninger. Usanne påstander var like påståelige som sanne. Og Emil tapte.


Puerto Rico - Karina, Karl Thomas, Even, Emil og Kristian

Karl Thomas trodde han hadde full kontroll, men hadde ikke fulgt med på hvor mye Karina skippet for. Hun hadde lite bygninger, - og dermed hadde alle avskrevet henne. Det de ikke viste var at hun hadde klart å kombinere fabrikken med havnen og lastet varer for nesten ti seierspoeng i runden. Spillet ble avsluttet av at Emil fylte opp øya si. Karl Thomas manglet to penger for å fylle opp øya si runden før, og dermed ble avstanden til vinneren større en den trengte å bli. Even satset på kapteinen mange runder på rad og fikk lastet mye varer. Penger var det verre med. Vi spilte med en del av de nye bygningene, og hadde lagt vekk blant annet markedene. I stedet hadde vi svart marked som både Emil og Karl Thomas utnyttet bra. Egentlig synes vi svart marked er for bra til å ha med. Kristian forsøkte seg på skogen, og fikk faktisk uttelling selv om den var liten. Karl Thomas kjøpte også skogen fordi han ville ha seierspoengene og ikke hadde noe annet han kunne kjøpe den runden.