Svartedauden

Svartedauden er et spill som Åse og Henrik har laget. Vi synes det er bra. I bloggen deres kan du lese om hvordan spillet ble til.


Spilldag: Fredag 16. mars 2007 - Karina, Karl Thomas, Åse og Henrik

Vi fikk lov til å spillteste Svartedauden igjen. Nå er reglene oversatt til tysk og sendt inn. Dermed kunne ikke Åse og Henrik endre på reglene underveis etter hvert som de fant det for godt. ;-)

Svartedauden flyter raskt og truende. Det er liten ventetid. Karinas brikker ble utryddet før hennes første tur, men hun fikk gjenoppstå i sin tur. Åse (grønn) etablerte seg i samme område som pesten, men klarte seg overraskende bra. Siden sist har de gjort noen små regelendringer som medfører at det er mer lønnsomt å ha få i ett felt. Denne gangen fant vi ingen smutthull.

Mot slutten av spillet sa Åse: "Nå må vi stoppe Karinas blå. Det er dem det er flest av." Hun selv hadde én hel mindre ute og slapp derfor oppmerksomheten. Åse vant.


Spilldag: Søndag 14. januar 2007 - Karina, Karl Thomas, Åse og Henrik

Vi fikk prøve prototypen på Svartedauden mens vi var på Kråkeslottet. Etter vår mening har Åse og Henrik klart å lage et flott spill. Mekanikken er enkel, men det er likevel mye å tenke på. Man kommer kjapt inn i spillet og det flyter bra. Fluffen passer veldig godt. I noen spill virker fluffen litt kunstig og påklistret bare for å ha en fluff, men her henger fluffen veldig fint sammen med spillmekanikken. De har dessuten gjort en flott jobb med designen av prototypen. Den er rett og slett flott.

Vi spilte tre runder med tre spillere. I første spill var det overraskende få rotter, påstod Henrik. Dermed ble spillet forlenget, men Karina og Karl Thomas ble likevel begeistret for spillet. Og var underholdt hele veien. Karl Thomas vant. I andre spill var det mer pest og plager og spillet gikk kjappere. Da vant Karina. Hun hadde ingen roller på slutten. I siste spill forsøkte hun derfor å klare seg uten roller. Og også da vant hun.

For oss var det spennende å prøve et spill som ikke er gitt ut. Og det er ingen tvil; dette spillet kommer vi til å kjøpe!