Oceania

Det lønner seg ikke økonomisk å ha god tid i Oslo til toget går... Da er det fort gjort å havne innom Outland og komme ut igjen med et nytt spil. 8. mai 2006 var det Oceania som ble med ut av butikken. Oceania er et lite spill som går fort å spille. Det minner litt om Carcassonne.

(Link til spillet på brettspill.no.)


Søndag 28. januar 2007 - Karina og Karl Thomas

Vi skulle sitte i flere timer på toget mellom Drammen og Geilo. Derfor hadde vi tatt med oss noen spill som kunne egne seg på en togtur. Oceania er et slikt spill. Vi spilte bare en runde der vi bygde en svært stor øy. En stund så det ut som om Karina kom til å vinne den, men Karl Thomas fraristet henne den og vant.


Fredag 5. januar 2007 - Karina og Karl Thomas

Oceania var bedre denne gangen enn sist. Tror nok vi misforsto noen regler sist vi spilte. Karl Thomas fant ut at det var lurt å skaffe seg sjøbrikker på hånd tidlig i spillet for å kunne bruke dem senere i spillet. Det kan tvinge den andre til å ta sjanser og gjør at man har de rette brikkene til rett tid. Først sloss vi om en liten øy. Den vant Karl Thomas. Til gjengjeld vant Karina de to store øyene i spillet. Hun vant suverent med 17 mot 9 poeng. Oceania er et kjapt, lite spill som krever mer enn vi først trodde.

  


Mandag 8. mai 2006 - Karl Thomas

Karl Thomas ble fascinert av enmanns-varianten. Han skåret hele 458 poeng (bildet til venstre). Hovedøya bestod av 18 brikker! Den nest største på 11 brikker var heller ingen småøy. Han er overbevist om at dette er en rekord som blir stående, - på verdensbasis. Han hadde kun en brikke som ikke passet, - og det må jo kalles flaks.

Karina måtte prøve etterpå, syntes han. Hun fikk langt færre poeng; 154 (bildet til høyre), men hun trakk 10 brikker hun ikke kunne bruke. Det må jo kalles uflaks.

  


Mandag 8. mai 2006 - Karina og Karl Thomas

Spillet så lovende ut, men vi ble skuffet. Det var alt for mye flaks som avgjorde. Vi spilte tre parti. Det første ble et ganske okei prøvespill. I det andre ødela Karl Thomas Karinas store øyprosjekter slik at de ikke kunne avsluttes (bildet til venstre). Og i det tredje ble vi sittende å trekke brikker inntil vi tilfeldigvis trakk noe som passet (bildet til høyre). Enten spiller vi spillet feil eller så var det rett og slett ikke bra.