Spilldag - Søndag 1. april 2007

I påsken var vi i Haugesund. Og der pleier vi å spille en del spill. Hver dag. Søndagen spilte Karl Thomas Magic med Lloyd og Mathias, mens Karina spilte På bondegården med Julian og Tantrix med Anne Maline. På kvelden spilte vi Attribute, Power Grid og Spøkelsestrappen med Leif Olav og Tommy. 


Magic - Karl Thomas, Lloyd og Mathias

Karl Thomas spilte Magic med Lloyd og Mathias.


Tantrix - Karina og Anne Maline

Karina og Anne Maline løste noen av enmannsnøttene i Tantrix.


På bondegården - Karina og Julian

Julian lurte på hvordan spillet skulle spilles og fortalte at han hadde spilt det i barnehagen. Det var bare han og en voksen som spilte sammen, men en gang valgte han at en annen gutt også skulle få være med. Vi klarte oss kjempebra. Solen stod ikke engang høyt på himmelen da alle dyrene var samlet inn.


Attribute - Karina, Karl Thomas, Leif Olav, Tommy og Tormod

Leif Olav tok med seg Attribute og forklarte reglene. "Hvor har du funnet dette spillet?" spurte Karina. Leif Olav bare lo og sa at det hadde han fått til jul av noen som var svært spillinteresserte. Det var ikke tvil om at han mente oss. Den første kategorien var "Karl Thomas". Når kortene ikke ville samarbeide, ble det mange snodige forklaringer på de forskjellige kategoriene. Attribute er et underholdende spill der forvirringene stod i kø. Karl Thomas hadde en lei tendens til å velge passende attributer selv om sauen hans var rød. Det gikk ut over Leif Olav og Karina.


Power Grid - Karina, Karl Thomas, Leif Olav og Tommy

Det gikk fort for Leif Olav og Tommy å komme inn i reglene. Tommy brukte mye uran og søppel, mens Karina satset på kull. Karl Thomas satset på litt kull og mest olje, mens Leif Olav hadde litt av hvert. Det ble et stilig og jevnspilt parti. Tommy tjente en del på å være alene på uran og bygde ut et stort nettverk slik at han lå først i antall byer mesteparten av spillet. Karina fant en god strategi der hun la seg bakerst i antall byer for å kjøpe opp råvarer til to runder. Deretter kjøpte hun opp hus og la seg lengre fram. Mot slutten av spillet hadde hun full kontroll på råvaremarkedet og kunne kjøpe opp både olje og kull foran nesen på Karl Thomas og Leif Olav slik at de ikke kunne forsyne sine byer. Alle trengte store fabrikker mot slutten og dermed skjøt prisene i været. Rekorden var da Leif Olav bød 113 for et syv'er kraftverk og Karina bød over. Det er viktig å være bevisst hvor mange byer man skal forsyne til slutt. På den måten kan man unngå fellen med å kjøpe for mange fristende fire'er kraftverk. Karina vant.

Karl Thomas var rød, Leif Olav gul, Tommy grønn og Karina blå. Tormod fikk satt ut tre svarte hus før han ga seg.


Spøkelsestrappen - Karina, Karl Thomas, Leif Olav og Tommy

Karina hadde egentlig sagt godnatt etter Power grid, men kom opp igjen med Spøkelsestrappen. Etter en kort overtalelse og enda kortere regelforklaring, var spillet igang. "Dette er riktig tidspunkt å spille Spøkelsestrappen på," mente Karl Thomas og tenkte sannsynligvis på klokken som viste langt over midnatt. Forvirringen var komplett i første spill. I andre gikk det bedre. "Det minner litt om stigespillet bortsett fra at det er gøy," oppsummerte Leif Olav.