I følge wikipedia ble Reiner Knizia født i 1957 i Tyskland. Han
utviklet sitt første spill da han var seks år gammel og tok en
doktorgrad i matematikk. De to første spillene han utga var Gold Digger
og Digging, som ble utgitt i 1990. Han har nå drømmejobben som
spillutvikler på fulltid og har bodd i England siden 1993. Totalt har han
utviklet langt over 200 spill, skrives det, men vi tror det er litt juks.
Riktignok har han utviklet svært mange spill, men et spill er strengt
tatt samme spill når det utgis på forskjellige språk.
Kinzia har sin egen webside
med oversikt over alle hans spill, samt priser og regelvarianter. Der kan
du også finne oppskriften på et Kniziathon (en turnering med Knizia
spill).
Vi har samlet en del Knizia spill de siste årene, - i alle fall over
5% av alle han har utgitt. De har ofte enkel mekanikk, men krever
tankearbeid. Fluffen virker noen ganger litt påklistret, men såvidt vi
har forstått lager Knizia spillet først og så finner han ut hva det
skal handle om etterpå.
-
Amun-Re,
- et pent spill om pyramidebygging i Egypt. Amun-Re er ikke et spill
man kan servere nybegynnere, men det er et ypperlig spill for spillere
med litt taktisk sans. For hva lønner det seg egentlig å satse på?
Arbeidere? Pyramidebygging? Poengkort? Ofring til guden Amun-Re? En
kombinasjon tilpasset områdene man får tak i og motspillernes
strategier, er nok det beste.
-
Bamse
og vennene hans, - dette er faktisk et barnespill. Kanskje godeste
herr Knizia var lei tankearbeidet og bare ville lage noe lett? Eller
kanskje han oppdaget en ny kundegruppe? Uansett, Knizia har ikke glemt
barnet i seg. Dette spillet er barnevennlig og godt brukt her i huset.
-
Carcassonne:
The castle, - her har Knizia samarbeidet med Carcassonne-guruen
Klaus-Jürgen Wrede om å lage et fint tomannsspill. Spillet har en
del fellestrekk med de andre Carcassonne-spillene, men det er lagt inn
noen ekstra finesser. Her skal spillerne både legge brikker i borgen
slik at de skårer poeng, men samtidig er det smart å planlegge så
man får riktig antall poeng til å lande på riktige felt på
poengstigen.
-
Euphrat
& Tigris, - et vakkert og krevende spill. Det tar litt tid å
sette seg inn i og man serverer det ikke til nybegynnere. Men flyten
og mekanikken i spillet er flott. Her kjemper ledere (hver spiller har
fire ledere) om makten i området mellom elvene Euphrat og Tigris. Her
er det lederen med minst poeng som teller til sist og det krever et
balansert spill.
-
Ingenious,
- dette spillet er ganske enkelt genialt. Reglene er så enkle at selv
nybegynnere klarer det. Man kommer kjapt inn i spillet; trekk en
brikke og legg den ut. Som i Euphrat & Tigris er det fargen med
minst som poeng, som teller til slutt, og det krever et balansert
spill. Spillet er abstrakt.
-
Kingdoms,
- et raskt og enkelt spill. Spillerne legger ut byer i forskjellig størrelse
på et brett. Deretter er det om å gjøre å få mest poeng i rader
med sine byer og minst mulig poeng på motstandernes rader. Poengene
symboliseres av ting du gjerne vil ha i riket ditt (f.eks. vindmøller)
og ting du ikke vil ha (f.eks. drager). Et helt greit fillerspill.
-
King's
Gate, - et raskt spill. Fluffen virker kanskje litt påklistret,
men spillet er bra. Her gjelder det å omringe viktige deler av byen
som legges ut etterhvert. Et av triksene er å legge brikkene slik at
de kan brukes flere ganger. Vinneren vinner kongens gunst. Spillet
blir mindre kaotisk med bare to spillere, og derfor liker vi kanskje
den varianten best.
-
Loco!,
- et søtt, lite kortspill uten fluff. Her gjelder det å gamble,
planlegge og ødelegge. Loco! er et enkelt spill som tar svært kort
tid og nybegynnere fint klarer. Det er dessuten et utmerket
fillerspill.
-
Lost
Cities, - et kortspill som vi synes er best med fire spillere.
Fluffen er kanskje litt påklistret, men spillet har bydd på mye moro
her i huset.
-
Medici,
- et spill som krever iskald beregning og litt flaks. Medici er ikke
tungt og jo flere spillere jo bedre. Medici er et enkelt og morsomt
handelsspill. Auksjonene går fort, og det er ganske vesentlig i
auksjonsspill. Det er definitivt det enkleste auksjonsspillet vi har vært
borti.
-
Samurai,
- typisk Knizia. Spillet går fort og reglene er enkle, men skåringssystemet
er vanskeligere. Poengene er enkle å telle opp, men det er mye å
tenke på for å vinne. Spillerne kjemper om innflytelse i byene i
Japan. Prester, adelsmenn og risbønder prøver alle å få innpass.
Og det gjelder å satse balansert akkurat som i Euphrat & Tigris
og Ingenious. Samurai kan minne litt om King's Gate, men er mye
kulere.
-
Wapi,
- Wapi er indiansk og betyr heldig. Og det passer med vår erfaring.
Her er det bare hell som teller. Wapi er bare hakket mer komplisert
enn lotto. Det ser bra ut, men med mindre vi har misforstått noe
vesentlig, er det rett og slett kjedelig. Det sier litt når fireåringen
vår har vunnet spillet når vi prøvde å gjøre vårt beste.
Ja, det er faktisk de Knizia-spillene vi har, - hvis ikke vi har glemt
noen. Her på brettspill.no er det mange flere Knizia-spill enn i
spillboden hjemme hos oss. Men det kan tenkes at det jevnes litt mer ut i
fremtiden...
PS: Publisert her
22. februar 2007.
|
Amun-Re
Bamse og vennene hans
Carcassonne the Castle
Ingenious
Kingdoms
Loco
Lost Cities
Medici
Wapi
|