Svartedauen på Kråkeslottet

Søndag var det meldt storm i Vestfold. Så vi flyktet til Moss. Det var først da vi kom hjem og leste nyhetene på nettet, at vi skjønte at en båt på fjorden, kanskje ikke var det lureste stedet å være. Politiet anbefalte folk å være innendørs. Trær veltet og stengte veier. Og det var generell kaos. Men vi dro altså intetanende over fjorden.


På ferjen spilte vi Svarteper og Vri 8 med barna. Begge er veldige greie å spille med barn. Nå får til og med fireåringen dem til uten altfor mye hjelp. Begge er dessuten lett å ta med seg og lett å dra fram nesten hvor som helst. Siste runden i Svarteper spilte vi med at vi kunne velge hvem vi ville trekke fra. Det fungerte greit, men spillet tok noe lengre tid. Svarteper
Målet med turen var Kråkeslottet som er et innendørs lekeland. Der møtte vi Åse og Henrik. Planen var at barna skulle leke mens vi spilte spill. Ingen dum ide. Dessverre fant vi først ikke noe ledig bord, så vi spilte litt på gulvet før vi fikk et bord. Kråkeslottet 2
Svartedauen var nok dagens spillhøydepunkt for oss. Vi fikk nemlig prøve prototypen til Åse og Henrik mens vi var på Kråkeslottet. Etter vår mening har Åse og Henrik klart å lage et flott spill. Mekanikken er enkel, men det er likevel mye å tenke på. Man kommer kjapt inn i spillet og det flyter bra. Fluffen passer veldig godt. I noen spill virker fluffen litt kunstig og påklistret bare for å ha en fluff, men her henger fluffen veldig fint sammen med spillmekanikken. De har dessuten gjort en flott jobb med designen av prototypen. Den er rett og slett flott.

Vi spilte tre runder med tre spillere. I første spill var det overraskende få rotter, påstod Henrik. Dermed ble spillet forlenget, men Karina og Karl Thomas ble likevel begeistret for spillet. Og var underholdt hele veien. Karl Thomas vant. I andre spill var det mer pest og plager og spillet gikk kjappere. Da vant Karina. Hun hadde ingen roller på slutten. I siste spill forsøkte hun derfor å klare seg uten roller. Og også da vant hun.

For oss var det spennende å prøve et spill som ikke er gitt ut. Og det er ingen tvil; dette spillet kommer vi til å kjøpe!

Svartedauen på gulvet

Svartedauen

Tsuro er et flott filler-spill. Det tar ikke lang tid og byr likevel på utfordringer. Mens noen sprang rundt og lekte, kunne andre spille. Karl Thomas imponerte med å bli sendt i veggen av Henrik allerede i andre runde. De andre tre holdt ut lenge. Her gjelder det å avskjære de andre og selv kapre de største områdene for å kunne holde ut lengst. Tsuro
Lost Cities er et kjapt lite spill. Barna løp til og fra så vi bestemte oss for å ta et kjapt spill alle fire. Vi synes firemannsvarianten er morsommere enn å spille bare to. Så vi bare måtte vise den til Åse og Henrik. Lost Cities
La Strada tar ikke lang tid. Det inneholder en del brikker, så vi var litt spente på om det var mulig å spille på et lekeland, men det gikk fint. Det var da vi angret litt på at vi ikke hadde våget ta med 1830. Vi tror det er en stor fordel å begynne i La Strada. Karina begynte og vant. Men alle var enige om at spillet var mye bedre med tre enn med to spillere. La Strada
Da det ikke var lenge igjen til stengetid, var det blitt ganske tomt i det store lekesystemet. Og derfor bestemte vi oss for å leke sisten hele gjengen. Dermed dro vi både svette og fornøyde hjem etter en vellykket dag. Kråkeslottet 1

Kvelden ble avsluttet hjemme hos oss selv med å spillteste Moteverdenen. Det er et lite spill som har surret rundt i hodet på Karl Thomas siden før jul. Spillerne leker designere og harselerer med trender som kommer og går. Siden det var første gjennomspilling av konseptet, var reglene litt løse. Men spillet går kjapt og flyter greit, selv om en del gjenstår på et ferdig konsept.

PS: Publisert her 17. januar 2007.