Men hvilke spill var det egentlig som inspirerte Andreas Seyfarth til å lage Puerto Rico? Han har selv laget en liste på boardgamegeek.com. Det var så interessant at vi våger å gjengi noe av den her:
1. Civilization - Kanskje selve grunnlaget for sivilisasjonsbyggingsspill...
2. Outpost - Den første prototypen til Puerto Rico var et spill som omhandlet Karibien med spillmekanikken til Outpost. Reglene endret seg mye etter det, men fabrikkene opereres fortsatt av roboter/kolonister.
3. Vinci - Inneholder en genial mekanikk for å fikse verdien av egenskaper. Hvorfor ikke behandle roller på samme måte?
4. Waldmeister - Et spillbrett hver. Mitt private kongerike. Ingen gjerder nødvendig.
5. Settlers of Catan - En øy, plantasjer, varer å samle og man kan kjøpe fordeler.
6. Entdecker - Inkluderer brikkelegging som var brukt i en tidlig prototype av Puerto Rico (for å bygge sin egen øy). Denne mekanikken ble fjernet helt under spillutviklingen for å redusere spilltiden.
7. Hase und Igel - Min kone fanget meg med dette spillet i 1979. Og uten henne ville ikke Puerto Rico eksistert.
PS: Publisert her 12. januar 2007.