Åse og Henrik tipset oss om å lage spilltema, dvs. finne spill med lignende tema og spille disse samme kveld. Vi har sortert en del av spillene våre i temaer. Det første vi tok for oss var:
Spill om sjøfart og ekspedisjoner
Vi var i det krigerske humøret. Og ekteskapelig krangler kan med fordel få utløp i krigerske spill. Senke slagskip er ikke akkurat et komplisert spill, men det vekker minner fra barndommen om ruteark og friminutter. Med litt fantasi kan man lukte kruttrøyken og se for seg splintrede krigsskip. Da inneholder det en atmosfære som virker tiltrekkende på den mannlige delen av befolkningen. Den andre halvparten bare gleder seg over å senke mennene. Karl Thomas følte seg kjapt på hjemmebane, og det var nok hans erfaring med ubåtsøk som vant spillet for ham tilslutt. Likevel kom Karina best ut i starten, - hun oppdaget to av hans fartøy før han var ferdig med skremmeskuddene. |
|
Med skjelvende føtter prøvde to landkrabber å bevege seg ut på de syv hav. Land ohoi! I Settlers Sjøfarer gjelder det ikke bare å bygge mest mulig effektive hus og byer som i vanlig Settlers. Her gjelder det å utforske og bosette seg på nye øyer. Det er lenge siden vi har spilt Settlers Sjøfarer på tross av at vi egentlig liker det bedre enn vanlig Settlers. Vi spilte med oppsettet 4 øyer og plasserte oss på to øyer hver. Begge bygget seg ut til én fremmed øy. Karina forkortet sin lengste handelsvei fordi hun flyttet en båt. Så dermed vant plutselig Karl Thomas da han overtok lengste handelsvei. Karina hadde blitt ferdig runden etter. Sånt lureri blir det bråk i heimen av! |
|
I Oceania er spillerne oppdagelsesreisende på fjerne kontinent. Spillerne vet ikke hva som ligger foran seg. Kanskje en øy? Kanskje bare vann? Uansett, byr det på problemer dersom terrenget ikke stemmer overens med planen. Karl Thomas fant ut at det var lurt å skaffe seg sjøbrikker på hånd tidlig i spillet for å kunne bruke dem senere i spillet. Det kan tvinge den andre til å ta sjanser og gjør at man har de rette brikkene til rett tid. Først sloss vi om en liten øy. Den vant Karl Thomas. Til gjengjeld vant Karina de to store øyene i spillet. Hun vant suverent med 17 mot 9 poeng. Oceania er et kjapt, lite spill som krever mer enn vi først trodde. |
|
Øya Puerto Rico byr på vakre strender, gode jordbruksarealer og regnskog. Øyen som er 153 kilometer lang, har mye historie og bare venter på å bli oppdaget. Spillet handler om å utnytte øya, beboerne og skipsfarten på best mulig måte. Det dyrkes mais, indigo, sukker, tobakk og kaffe. Og spillerne ønsker å tjene mest mulig penger og skaffe seierspoeng. Karina kombinerte hacienda med factory og small warehouse med wharf. Factory kjøpte hun svært tidlig. Hacienda gir mange plantasjer og er derfor god i kombinasjonen med factory som gir penger for variert produksjon. Med warehouse kan man spare på mye av en sort som man siden kan sende ut med sitt eget skip, wharf. Karl Thomas kombinerte small og large marked med hospice og satset på mange quarry og få varer. Dermed kunne han selge varer for å få masse penger og komme først til tier-bygningene. Den taktikken feilet litt fordi han manglet office slik at han kunne solgt like varer. Med to spillere er det ikke ofte man får solgt. Karina fikk kjøpt to tier-bygninger og vant med 63 mot 55 poeng. |
|
PS: Publisert her 6. januar 2007.